Sunday, October 4, 2009

Selepas 16 tahun

Salam,
ALHAMDULILLAH. SEGALA PUJI BAGI ALLAH. SETELAH ENAM BELAS TAHUN BERLALU, ALLAH MENGIZINKAN KAMI UNTUK SEKALI LAGI BERTEMU DALAM KEADAAN YANG SIHAT, TENANG DAN PENUH KEBERKATAN.

Pada sabtu; 3.10.09, dengan izin Allah aku telah dapat bertemu semula dengan seorang sahabat baik ketika di sekolah rendah (darjah 1 – 3) yang telah ENAM BELAS TAHUN tak berjumpa. Dah macam siri jejak kasih pun ada. Hihihi…

Kami berpisah semasa di darjah empat, apabila sahabat aku ne, berpindah bersama keluarganya ke Taman U, Skudai. Pada zaman yang tersebut, tiadalah mempunyai capaian internet. Menda alah internet tu apa pun tak pernah kedengaran pada waktu tersebut. amat kunolah bukan. Kompeter pun dapat tgk kat bilik guru jer masa tu. Tak heran pun dgn menda alah tu masa tu. Hihi... biasalah kampung girl.

Namun, atas dasar setia kawan, kami sering berutus surat. Ulang sekali lagi. BERUTUS SURAT. Maklum lah masa tu mana ada internet emel segala bagai, nak telefon pun kena pakai telefon rumah, Jauh tu nak call JB – Perak. Nanti mak marah bil tinggi. Huhuhu. Maka surat adalah medium berkomunikasi bagi menyambung silaturrahim antara kami.

Ingat lagi masa tu berutus surat, menggunakan sampul surat macam2 corak yang dijual di kedai koperasi sekolah. Aku mempunyai pelbagai koleksi sampul surat pelbagai gaya sehingga ianya telah membentuk hobi pada masa yang tersebut. Bilangan surat yang diutuskan boleh la di frekuensikan sebanyak sekurang-kurangnya dua minggu sekali (agaknya lah kot), dan at the end, surat itu membentuk BERKOTAK - KOTAK SURAT. kahkahkah...

Aku memang menyimpan semua surat dan kad ucapan yang dihantar oleh ayu. Akceli aku jenis yang appreciate apa sahaja yang kawan2 aku bagi, surat ke kad raya ke, kad hari jadi ataupun sekadar secarik kertas yang kawan bagi utk menulis kata2 perangsang, perkara yang baik – baik memang aku simpan. Sampai aku kat U pun memang aku masih mempunyai perangai sedemikian sehinggalah kotak2 dan fail2 simpanan tersebut hilang semasa kenduri kawin along. Huhuhu... Masa kenduri kawin along, ayah simpan semua kotak2 ‘harta’ aku kat kampung, aku pun tak tahu kotak apa yang di bawa pergi, tapi penyudahnya aku kehilangan 2 kotak yang paling aku sayang, 1 kotak yang mengandungi buku – buku biologi, kimia dan keratan tentang KESIHATAN/ Perubatan yang aku simpan since aku skolah, dan kedua kotak yang mengandungi surat, kad2 ucapan dan nota – nota motivasi oleh kawan – kawan. AMAT SEDIH.

(NOTA: aku hanya apprecite pemberian BERNAMA dan kawan2 yang aku kenal dan sayang jer, kalau ada yang terlebih pemurah hantar hadiah TAK BERNAMA; kau guna S.A, hah kirim salam la aku nak bukak. Confirm aku tak bukak. Aku akan pulangkan balik kepada orang perantara or else kalau orang tgh yang menyampaikan tu tak nak ambik, aku biarkan sahaja tersadai kat mana2 yg patut. Aku menyampah betul S.A ne. Langsung tak gentleman. Seriously annoying)

Okey, berbalik kepada cerita dengan ayu tadi, macam2 topik yang dikhabarkan, dan kalau dikenang2 balik memang tersenyum sepanjang hari dibuatnya.
Ayu, Huda takkan lupa la ceritak pondok tunggu bas tu. Hihihi.

Masa aku darjah 5, aku pulak pindah ke TI; rumah sekarang, dan ayu masih di JB. Masih berutus surat of course. Dan semasa di sekolah menegah (kalau tak silap), Ayu n family sekali lagi berpindah ke Negeri Sembilan pulak.
Namun jodohnya begitu kuat di JB, semasa di tingkatan 4, ayu telah ditawarkan bersekolah di STF,JB. Manakala aku seperti yang pernah dijelaskan di dalam entri yang lalu, tidak bersekolah berasrama penuh kerana memang tak suka duduk asrama (eleh, alasan jer tu. pada hal tak dapat, tapi mana nak dapat kalau tak mintak...kahkahkah).

Di pendekkan cerita, ada sedikit gangguan, semasa di skool menengah, tiba-tiba lost contact, tiada lagi surat secara berkotak-kotak dikirimkan. sehinggalah semasa di universiti, ayu ke UM, manakala aku mengambil alih tempat ayu di JB, dengan men study kan diri ku di UTM terchenta... (ayuh ramai-ramai kita nyanyikan lagu KEUNGGULAN TERBILANG...)
bersama kita menjulang...
keunggulan terbilang...
ke mercu tanda kita usaha
UTM puncak letakknya...

Okey, sambung cerita. Di U agaknya masing – masing bizi, tidak berhubung sangat. Kejap kejap ada no phone and sms each other kejap kejap no phone hilang pulak, lost contact lagi. Finally semasa aku di tahun akhir aku telah menRegisterkan diri di frenster; laman sosial kegilaan ramai pada masa tersebut, maka terkesan lah balik ayu, liza dan fathiah. Kembali ber contact; dan kebetulannya ayu ber U yang sama dengan best fren aku semasa di sekolah menengah; Faridah. Begitulah putaran hidup kan? kawan kita adalah juga kawan kepada kawan kita yang lain. Teori 3 ikatan oleh Cikgu Fazilah (jiran depan bilik masa kat KTF dulu). Okey, dipendekkan cerita sekali lagi, budak berdua neh tidak pernah berkesempatan utk berjumpa, lantaran bizi (sekali lagi menSalahkan bizi; ntah menda yang dibizikan pun tak tau).

Sekarang masing – masing dah bekerja tapi belum bekeluarga (ecece; ayat tak nak kalah), kami masih tak berjumpa, sehinggalah ayu msg aku ada somewhere before Hari raya haritu (ayu tukar no lagi – salah kan ayu...hehehe), sebab ayu terkesan dengan kata – kata yang aku coretkan di frenster. Aku pun tak sure ayat yang mana tapi alhamdulillah, ayat itu telah membuka ruang kepada pertemuan kami pada sabtu yang lalu.

Kisah Jejak Kasih – 3.10.09

Sebenarnya sabtu kelmarin aku perlu temankan adik ke KLCC utk mencari buku di Kinokuniya (menyampah betul, buku tu exist kat kinokuniya jer ker?) mmg ekslusif abis lah... Sebab buku yang aku nak cari pun cuma ada kat kinokuniya jer. Huhuhu… tapi tak apa, maka adalah alasan untuk ke KLCC yer dak. Gugugaga. Hmm… bangun tidur pagi sabtu tu tiba2 dapat ilham sms kat ayu ajak jumpa kat KLCC. Memandangkan ayu pun free so set la utk p membuang masa kat klcc (hahaha…sekarang aku dah banyak masa balik sampai boleh dibuang – buang ; eh tak tak tak... buang masa = macam buang nyawa because TIME IS LIFE; so mana boleh buang masa). Pertemuan di KLCC itu aku tidak takrifkan sebagai membuang masa kerana 1. aku perlu bawak adik beli buku and buku dia berjumlah 400 ringgit ++ , aku nk beli buku pun tak jadi sebab buku aku lagi mahal. Kot karang bulan depan aku puasa sebulan sebab duit gaji abis bayar kad kredit. Hehehehe.... 2. sebab aku dapat jumpa ayu semula – bertemu selepas 16 tahun tak jumpa. Cayalah ayu boleh cam huda lagi…

Aku naik tren jer ker sana sebab masa nak kuar rumah, hari dah gelap/ mendung. Gayat aku nak bawak kereta. Kang hujan ribut petir kat KL tu, parking kete pun boleh bertukar menjadi swimming pool. + parking kat KLCC mahal dek non oit. Eleh yang sebenarnya aku tak cam jalan g KLCC, kahkahkah…. Ketawakan aku…

Route semalam: Aku drive dari rumah, park kete kat LRT Sg. Besi (dgn bayaran RM3/ parking), naik tren ke Masjid Jamek, then tukar tren naik putra di Masjid Jamek ke KLCC.

Mulanya ingat nak jumpa kat lrt Bandar tasik selatan. Sebab star dari sg besi akan melintasi BTS, tapi takkan lah aku nak turun kat situ, beli tiket balik ke masjid jamek, so aku maklumkan kat ayu, kita berjumpa di Masjid Jamek. Padan muka aku sebab masa keluar rumah aku tak msg ayu, bila dah nak naik tren baru msg, makanya aku menTunggu ayu dengan agak lama di stsn Masjid Jamek. Sekali lagi padan muka aku, kesian kat adik jadi mangsa keadaan. Hahaha... so bila ayu arrive, kiteorang pun gerak sama2 ke KLCC, terus shoot cari buku adik, p solat tapi tak de makan sama2 sebab ayu puasa. Sorry la ayu tak tau ayu puasa semalam.

Apa yang menariknya tentang sahabat aku ayu, 1; kalau aku jalan dgn ayu aku rasa selamat sebab ayu polis. Hehehe... rasa cam jalan ada bodyguard.
Yang ke-2, walaupun ayu menTinggalkan sekolah rendah di PB lebih dahulu dari aku, tapi the best part ayu ingat sebahagian besar pengguni kelas Hijau berbanding aku yang menTinggalkan skool masa darjah 4, before cha aliff but dari skool beria mengambil gambar, hah aku tak ingat pun classmate aku kat situ. Hahaha... Habis semua nama ayu sebut, zanariah, fazura, umi, farah wahida, veronica, fadhilatul rashadah, sashibalan, kokilavani (iyer kot namanya), khairi, yusfa, azri, ntah sapa lagi ntah nama ayu sebut semalam. Hahaha aku tak ingat sangat pun. Especialy yang lelaki. Hancus. Langsung tak ingat. Yang perempuan, boleh la kot bayangkan sikit wajah mereka bila ayu sebut nama diaorang. The only yang aku ingat dan masih keep in touch secara chips more (maksudnya kejap contact, kejap lost contact) ialah Liza, Fathiah, Check dan yang paling lama bertahan ialah ayu. Lain – lain, memang aku tinggal terus.

So hujung minggu ne aku nak buat open house maka aku ingin menjemput semua rakan – rakan skolah ku masa 4 hijau (tahun 1993 jer, tahun lain tak yah nyebok), meh lah datang beraya kat umah aku hujung mgu ne. Ayu, huda amanahkan utk p jemput diaorang semua yer. Mari ... mari ... korang blh kerjakan huda cukup2 sebab tak ingat kat korang. Hahahaha...

Apa pun aku amat terharu atas pertemuan kelmarin. Sangat2 terharu. Allahuakbar. Dengan izin Allah jua kami dapat bertemu dalam keadaan yang sihat dan sejantera. Alhamdulillah. Aku gembira dengar cerita ayu (mmg respect kat ayu sebab mengikuti perkembangan kawan2). Majoriti kawan2 aku di PB dulu grad dan sekarang kerja bagus2. Alhamdulillah. Jadi tak timbul la isu nanti rasa kerdil bila bersua muka. Cuma ada tak ada aku tetap rasa kerdil kalau semua dah kawin, aku jer yang calon pun tak jumpa lagi.. Huhuhu. Yang tu memang eden teraso bonar....

Hmmm.. till aku ada idea nak kelentong lagi kat sini, aku pen off dulu.
Harapan: Semoga dapat jumpa kawan semua hujung mgu ne, tak pun kita arrange re-union nanti. Insya Allah.

nihas (bertemu dan berpisah kerana Allah)

kemetotnye aku

2 comments:

  1. terharu baca di pagi hari sebelum pegi keja..isk..isk

    ReplyDelete
  2. ne apahal terharu. eden tak dok ghasa nak buek ekau menangis ne... konpius...

    ReplyDelete

Nak Komen?
Silakan.Moga beri komen yang bermanfaat. Setiap yang kita tulis Allah akan nilai.Betul tak? (*_*)