Wednesday, June 22, 2016

Cabaran Ramadhan 1437H


O Allah! We've let half of Ramadhan pass... if we haven't yet been able to earn our forgiveness through this blessed month, let us make full use out of the days that are left. Ya Rabbi enable us to get our sins wiped clean.
Ya Allah make us from among the dwellers of Jannah. 
Indeed You are the Most Forgiving!
Allahumma aameen ...


Assalamualaikum warahmatullah wabarakatuh ...

Ini kisah ramadhan 1437H/2016 ...

Akhirnya ... hari ini; 21 Jun 2016 ... saya iftar dalam kereta #ditengahjalan ...

Tahun ni... Ramadhan ku amat mencabar ... walau saya tidak berada di medan perang ... walau masih punya makanan yang mudah dicapai ... tapi cabaran ku adalah untuk BALIK AWAL ... dan mengimarahkan ramadhan ku...
Kuantiti berjemaah di rumah Allah - boleh bilang dengan sebelah tangan 😭...
Alhamdulillah, Allah masih rezekikan sedikit kekuatan untuk terus solat walau sendirian ... huhuhu ...

Kami punyai bebanan amanah yang belum selesai.
Saya balik lewat hampir setiap hari ...
Tapi har ini paling "rekod" ... at 7pm we re still in de office ... Lari g "param" ... grab je apa yang ada untuk berbuka... Alhamdulillah ini malaysia ... senang dapat makanan yang insya Allah halal...

Mohon doa kawan-kawan pembaca blog saya yang baik-baik ini... doakan agar semua amanah ini dapat saya dan pasukan sempurnakan dengan baik... dan cepat. Kami dah lepas 2 tarikh submission. Final "pengampunan" 27 Jun 2016. Mohon doa kalian semua... agar projek saya ni siap dengan baik dan cemerlang untuk agama bangsa dan negara yang saya kasihi ini... Doakan saya ya ...

Saya terkesan dengan "kisah rasyid" yang dok viral dalam group WA saya ni ... 

"Saya ada RM 1, awak ada RM 1. Kalau kita tukar suka sama suka RM 1 itu, kita masih lagi ada RM 1 masing-masing..

Tapi, kalau saya ada 1 ilmu dan awak 1 ilmu, kemudian kita betukar-tukar ilmu itu, masing-masing akan ada 2 ilmu.." kata Rasyid. *Rasyid memang bijak !*

Rasyid selalu baca Quran dan terjemahnya sekali. Kalau sibuk sgt pon, dia akan baca plg kurang 1 ayat, dan terjemahnya kasi faham. Kenapa? Sbb *belajar 1 ayat Ayat Quran lebih baik dari Solat Sunat 100 Rakaat*. MasyaAllah pintarnya Rasyid ni !!
(Rujukan HR Ibnu Majah No.215)


Rasyid nak solat banyak2 sepanjang malam. Tapi dia tak mampu, sbb dia hobi tidur. Tapi Rasyid Solat Subuh berjemaah di Masjid setiap hari. Kenapa? Sebab dia tahu Solat Subuh berjemaah di Masjid, *pahalanya seperti Solat Seluruh Malam*. Rasyid memang bijaksana!
(Rujukan HR Muslim)

Rasyid nak baca Quran. Tapi dia penat kerja, dan baca Quran pon merangkak2. Tapi Rasyid banyak2 baca surah Al-Ikhlas (Qulhuwallahu Ahad), setiap hari 15x paling kurang (3x lepas habis setiap Solat Fardhu). Kenapa? Sbb dia tahu *baca Surah Al Ikhlas 3x pahalanya sama seperti Khatam Quran 1x*. Rasyid memang smart!

Rasyid bersujud ketika lihat ais krim. Maka org tnya kpd dia: kenapa sujud? Dia pun jwb: mak saya bila dia gembira dia akan sujud tanda syukur pd Ilahi.
"Perelokkanlah didikan ke atas anak²mu", kata Rasyid. Rasyid pandai!

Rasyid tgh drive ke Bank, jem sungguh! *Mulutnya kumat-kamit*. Sampai Bank, org ramai sgt, sambil menunggu, *mulutnya kumat-kamit lg*. Rasyid tgk org2 lain semua diam sambil termenung. Seorang laki bertanya, tgh maki ke? Rasyid kata, *"Tidakkk, saya sedang beristighfar, zikir dan selawat, lebih baik drpd sy duduk termenung jew..Pahalanya AMAT BERAT, tp TAK PENAT pun..."* Org tu terbeliak, kerana sangkaan buruk sangkanya meleset. *Rasyid tersenyum kerana telah bjaya menyampaikan ilmu berguna kpdnya*

Rasyid membaiki penghawa dingin masjid kemudian dia tolak upah yg diberi dan berkata: mak saya berpesan supya tidak ambil upah kerja utk masjid. Setiap kali org guna Masjid utk beribadah, kita dpt pahala.
Org2 kagum dgn mak dia dan saya kagum dgn kebaikannya. *Rasyid ni memang cerdiklah orangnya!!*

Seorg org yg soleh bertanya kepada Rasyid, mengapa pergi ke masjid sblum azan.  Rasyid selamba jawab: azan utk pringatan kpd org2 yg lalai/lagho/ralik. Dan saya berharap tak tergolong dlm klgn mereka!! ( kita mohon dgn Allah akn kesejahteraan, keselamatn dunia akhirat).Org Soleh tu naik insaf!
Rasyid lebih pandai daripada org tu!


Aku tnya Rasyid knapa kamu sentiasa tamak minum air di masjid padahal air tu di rumah kamu pun ada?!!
Rasyid jwb: supaya org yg letak air di masjid diberi ganjaran. Aku terkedu.... *asyid bijakkan?

Rasyid berbuka di Masjid. Kenapa? Kedekut ke Rasyid? Tidak, dia nak bantu sponsor utk dpt *Pahala Rasyid PERCUMA*, dan terus Solat Jemaah di Masjid dpt 27x darjat. Duit pon jimat. *Rasyid is sooo brilliant!!*

Lepas berbuka di Masjid tu, Rasyid terus basuh tgn dan dalam koceknya dia keluarkan RM1. Dia masukkan dalam Peti Masjid. "Alaaa, RM1 jewww!" Kata sorg budak... Rasyid kata, "takpe la dek, abg bukan kaya sgt, tp kalau bole istiqamah dan berterusan, setiap hari buat macam ni. Buatnya malam ni Malam Lailatulqadar, *nilai RM1 tu sama macam RM21 juta!!* Budak tu terkejut dan tanya kenapa? Rasyid bawa keluar pen Kilometrico (iklan percuma) dan kertas, dan tulis:

RM1 x 700 ganjaran sedekah x 1,000 bulan x 30 hari
=RM21,000,000

*Budak tu terus cium tgn Rasyid, sbb kagum Rasyid bukan aja pandai Agama, malah pandai Add Math!!*

Rasyid tahu betapa besarnya pahala sedekah, kerana firman Allah, "...wahai Tuhanku, alangkah baiknya Engkau lambatkan kedatangan ajalku ke suatu masa yg sedikit saja lagi, supaya aku dpt bersedekah....." - (surah Al Munafiqun:10), bermakna org yg dah mati kalau dihidupkan balik utk buat 1 amalan saja, dia akan pilih *sedekah kerana sedekah pahala amalannya bole membiak*.

Rasyid nak nap sekejap, sbb letih. Dia nap di Masjid. Dan dia niat iktikaf sebaik sahaja masuk Masjid. Kenapa? Sbb dapat pahala iktikaf walaupun tidur. *Rasyid is clever as always!*

Rasyid hormat ibubapanya. Kalau ada apa2 yg dia tak sehati dgn ibunya, dia akan berbincang secara baik. Dia takkan meninggikan suara, atau cakap "Aaahh" kat Maknya, kerana itu derhaka namanya. *Rasyid tahu derhaka kpd ibubapa takkan bau syurga dan tidak akan dpt keberkatan Ramadhan!*

Rasyid kata, "Bilamana sampai  kpd kamu gosip2 ttg sseorg drpd mereka maka biarlah gosip tu terhenti stakat kamu shj. Dan kalau betul terjadi berita tu berhenti stakat kamu shj, brmakna kmu telah dpt pahala tutup aib org. Barangsiapa yg tutup aib mana2 muslim, Allah akn tutup juga aib dia." *Alhamdulillah, Rasyid sungguh berilmu*

3 doa yg Rasyid sure ingt utk dibaca semasa sujud2:-
1. Ya Allah, aku mohon dgn Mu pengakhiran yg baik.
2. Ya Allah, kurnialah kpd ku taubat nasuha sblum aku mati.
3. Wahai Allah yg membolakbalikkan hati, tetapkanlah hatiku atas agamaMu.
(Tnpa sbrang pengkhususan).
*Rasyid selalu berdoa, ikutlah Rasyid!*

Sehinggakan bila kamu berniat utk sebarkan ucapan ini, meniatkn shj tu pun dh dikira sbg kbaikan. Moga2 dengannya Allah melepaskan kesusahan drpd kesusahan2 di dunia dan akhirat.

*Pringatn*: Buatlah baik walau sekecil kecilnya...sbb kdg2 kita *tak tahu besar mana pahalanya*. Jom ikut kehebatan Rasyid



10 comments:

  1. Kesiannya dia... Allah nak bagi ganjaran berganda lalu diuji dgn kerja yg berganda. Sabarlah... pasti ada hikmahnya.

    Kalaulah semua org boleh fikir macam rasyid indahnya seluruh umat Muhammad

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insya Allah... aameen.
      doakan ye kak

      Delete
  2. semoga ALLAH permudahkan urusan Huda dan team
    Insya ALLAH pahala berganda bakal menanti
    Huda memang bijak dan smart macam Rasyid jugak caya lah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insya Allah...
      aameen.

      Tenkiu kak...

      Doakn ye

      Delete
  3. Brg kali allah nk beri ganjaran bsr

    ReplyDelete
  4. selamat berpuasa. semoga dimudahkan ya.

    ReplyDelete
  5. bagus citer rasyid ni..hope segala usaha & amalan kita diterima Allah..

    ReplyDelete
  6. kisah Rasyid nampak lucu dan simple, tapi banyak pengajaran..mari menjadi seperti Rasyid

    ReplyDelete
  7. semoga urusan Huda dan rakan-rakan dipermudahkan ye..

    ReplyDelete

Nak Komen?
Silakan.Moga beri komen yang bermanfaat. Setiap yang kita tulis Allah akan nilai.Betul tak? (*_*)