Friday, June 4, 2021

Diari MCO2021 (DAY 3) : KISAH VAKSIN SAYA

Kisah Vaksin Saya.

3 Jun 2021. tarikh mendebarkan untuk temujanji pengambilan vaksin di PPV putra-yang-berjaya.

Temujanji pada 10.30 pagi, tapi akibat hasutan persekitaran, 8.50 telah menyertai pasukan beratur para penerima vaksin. Theee... Okay la dapat beratur di bawah bangunan. Berlingkar-lingkar acara perbarisan dipagi hari tersebut.

Setelah 1 jam 40 minit beratur, sampailah giliran saya dalam ruangan penilaian oleh para Doktor.

Tak pasti berapa minit consultation rasanya tak sampai 10 minit, Dr memutuskan saya perlu menangguhkan pengambilan vaksin pada hari ini.

WHAT!!!!

Hello, boss, I dah Q selama 1 jam 40 minit kot. I keep on asking petugas KKM yang ada di bawah sepanjang I berlegar beratur tu sama ada saya boleh ambil vaksin atau tidak.

Kisahnya, saya tak berapa sihat di mana saya telah secara tidak sengaja ter develope symptom sakit tekak, hidung tersumbat, chest warm and numb dan paling hampeh saya kena diarrhea, beberapa hari sebelum tarikh vaksin saya.

Saya 50 50 sama ada saya patut pergi juga ke PPV pada hari kejadian atau pun tidak.

Namun memandangkan saya telah membuat pengesahakan kehadiran pada aplikasi MySejahtera sebaik sahaja dapat notifikasi temujanji pengambilan vaksin, maka saya pun pergi je la kan. Kang saya ter masuk pula dalam statistik orang yang tidak menghadiri temujanji vaksin. Tak mahu la begitu. Saya ni rakyat Malaysia yang terlalu baik (dan comel juga).

Sebaik sampai di PPV, saya tanya petugas kesihatan di situ, dan di applikasi MySejahtera pun ada ruangan Covid-19 status yang perlu dikemaskini, dimana soalan 1 adalah 

ADAKAH ANDA MENGALAMI 2 ATAU LEBIH GEJALA BERIKUT?

and I already tick YES sebab saya ada 7 simptom di situ.

Soalan kedua pula pun saya terpaksa tanda YES.

(pergi semak MySejahtera korang apa soalannya)

Tapi aplikasi MySejahtera kata saya sejahtera untuk meneruskan perjuangan vaksin hari itu.

Tapi menurut ilmu saya yang tak seberapa ni, kalau kita dalam keadaan yang tak sihat, kita tak boleh / tak dinasihatkan ambil vaksin.  Tapi apabilan saya tanya petugas yang ada semua kata ok boleh je ambil.

(Ye la terima hakikat mereka bukan Doktor). Doktor ada kat atas je. Jumpa sejam pat puluh minit lepas Q.

Then. Setelah satu jam 40 minit beratur, taraaaa .... sampai la masa berjumpa giliran dengan Dr. N.

Dr tanya, why do you look pale?

So saya jawab la saya dah Q 1j40m, saya nak balik cepat saya sakit perut.

Ha ha ha maka bermula lah sesi soal jawab yang disudahi dengan

Saya nasihatkan puan tangguhkan dulu pengambilan vaksin hari ini.

Badan puan lemah, dan tak bermanfaat nak ambil vaksin harini.

WHATTTT!!!!

Nasib baik saya memakai double mask, maka Doktor tu tak nampak la reaksi sebenar rupa saya bagai mana. Ha ha ha ....

Hmmm tak tahu la nak nanges ke nak gelak ke nak reaksi macam mana.

Hmmm tak apa lah, balik je la weih.

Turun semula ke bawah, minta petugas kemaskini MySejahtera dan saya perlu menunggu TAKDIR temujanji akan datang.

Moral dia saya nak kongsi kat sini berdasarkan pengalaman saya sejam 40 minit tu, 

1) sebelum pergi vaksin pastikan korang sihat sesihat2 nya. Jaga makan, jaga kesihatan. Kalau korang tak sihat ke apa ke, declare, tanya dan minta pendapat Dr yang lebih arif.

2) jangan buat pengesahan terlalu awal. macam saya terlebih semangat, seminggu lepas dapat notifikasi dah buat pengesahan. So moralnya buat la pengesahan 2 ke 3 hari sebelum ambil vaksin.

3) Kalau tak sihat tak payah buang masa pergi beratur dan ambil, sebab peluang untuk anda dinasihatkan balik dan tunggu temujanji berikutnya adalah tinggi.  Tapi jangan sebab nak juga vaksin tu korang tipu pula, sakit pun mengaku sihat.

Ni penerangan Dr N dan Dr Malar (alaa Dr India yang viral tu, sebab dia suka bebel bagi penerangan dalam BM yang fasih)

Okay, kenapa kalau kita tak sihat, Dr akan nasihatkan kita untuk tangguh ambil vaksin.

Macam kes saya. setelah Q selama hampir 2 jam, sampai station penilaian Dr., dan dinasihatkan untuk menangguhkan pengambilan vaksin.

Sebab bila kita sakit especially demam ditambah dengan diarrhea, badan kita dalam keadaan lemah. Antibodi badan kita tengah bizi nak setelkan masalah sedia ada. 

Kalau kita masuk lagi vaksin yang ada covid yang dilemahkan/ dimatikan tu (sebab I patut dapat sinovac, katanya sinovac ni guna vaksin yang dilemahkan), takut badan kita tak boleh lawan pula covid tu kan ... Fungsi vaksin tidak dapat bertindak secara optimum apabila kita tak sihat, sebab badan dah memang lemah dan sedang lawan sakit sedia ada.

Slide Dr. Malar


Maka balik lah saya dan tunggulah takdir panggilan seterusnya. Begitulah kisah vaksin dak huda.

Misi mendapatkan vaksin GAGAL. Benda depan mata kalau Allah kata bukan milik kita, tetap tak dapat juga.

Begitulah....

Sepanjang saya Q untuk mengambil vaksin sejam 40 minit tu, saya bawa tasbih, saya istighfar, saya selawat, tasbih, zikir nama2 Allah, supaya Allah aturkan ketetapan palingggg baik untuk saya.

Kisahnya yang sebenar .....Vaksin ni pada dasarnya, saya pun 50 50 antara yakin dengan tidak. Tapi saya rasa saya buat sebab saya rasa ni jihad dan sumbangan saya untuk negara saya, untuk rakyat negara saya untuk ahli keluarga saya bagi membentuk HERD IMMUNITY.

Sebelum pergi ambil vaksin tu, sedari awal, saya solat saya cakap dgn Allah sungguh2 dgn ikhlas, saya tak tau saya patut pergi vaksin ke tidak. Saya takut sebab saya tak tau, saya tak ads ilmu, dengar macam² teori konspirasi etc. Kita jadi was².

Dah la vaksin tu mmg dibuat oleh org² kafir belaka. Virus ni pun man made dari tangan² jahat mereka.

Tapi saya kata, Allah lebih besar dari mereka semua. Kalau Allah tak izin, perancangan mereka semua confirm gagal. 

Allah izin dia berlaku....Pasti ada sebab kenapa Allah izin.

So saya solat saya doa sungguh² sampai saya yakin dan saya click YES di mysejahtera utk pergi ambil vaksin.

Pastu saya jadi terfikir2 pula brand vaksin apa yang bagus, side effect dan etc. I read a lot tapi again saya jadi lebih banyak fikir dan jadi takut.

I sit and i talk to Allah again.

Ya Allah aku betul2 tak tahu vaksin mana yang baik utk aku.

Orang kata pfizer bagus, belum tentu dia bagus utk aku,

Orang kata sinovac bagus, serasi utk orang asia, tapi belum tentu serasi dengan aku.

Saya doa sungguh², semoga Allah ya Bari' Allah ya Hakim gerakkan aturkan apa aturan yang paling baik untuk saya.

Jadi tadi bila saya tak dapat vaksin, saya terus baik sangka, Allah nak bagi aturan dan ketetapan yang lebih baik.

😭

Kalau takdir with or without vaksin pun saya akan mati, moga Allah ambil kita dalam sebaik² aturan ketentuan dan keampunan dengan iman yang sempurna dan amal soleh yang Allah terima.😭

Insha Allah. Allahumma ameen.

Saya akan tetap berdoa, Ya Allah Ya Bari' Ya Allah Ya Hakim, Ya Allah Ya Fattah, takdirkan la sebaik-baik takdir untuk saya dan keluarga saya akan perihal vaksin ini.

Semoga kita semua mendapat aturan yang terbaik dunia sampai syurga.

Sekian kongsi. Semoga bermanfaat.

@loves_nhhas ....

1 comment:

Nak Komen?
Silakan.Moga beri komen yang bermanfaat. Setiap yang kita tulis Allah akan nilai.Betul tak? (*_*)