Friday, May 8, 2009

Kontroversi Salam

*AMARAN DAN MAAF ATAS PENGGUNAAN BAHASA YANG HANCUS KERANA nihas SEORANG YANG TIDAK PANDAI BERBAHASA INGGERIS DENGAN BAIK SEBAB ENGLISH DULU DAPAT A2 JER*

Sekali lagi kontroversi telah tercetus. Baru-baru ni saya menghadiri 1 function jabatan bersama seorang tokoh akademik terkenal dan sudah semestinya tokoh tersebut ada gelaran di pangkal namanya.
Saya mengagumi tajuk yang dihuraikan oleh tokoh tersebut dan secara personalnya saya memang mengagumi daya intelek beliau, kehebatan beliau, sumbangan beliau dan paling mengagumkan pada usia yang sedemikian (telah mempunyai 25 orang cucu - so I think you all can estimate how old is he), dia masih sihat, masih boleh berdiri tegap menyampaikan ceramah 2 jam dan melayan QnA about 45 minutes dan dia masih lagi ceria dan tersenyum.
Our VCS did asked him (since our VCS is da moderator) what is his secret of being so healthy at the age of more than jubli intan. With smile on his face, he said….
“Jangan simpan dendam, maafkan kesalahan insan, mulakan hari anda dengan hari yang baru, semangat baru dan sudi memberi peluang kepada orang”

Then come to the QnA session which we are welcome to ask any question to him. I have 2 questions to ask but before 1 stand up to ask him, my director also stand up and straight away to the microphone, n surprisingly he asked the same question that I want to ask. So Mr. Speaker with laugh said “if I can answer to your question, I will definitely become billionaire rite now”. But still he tries his best to give advice base on his pass experience which we still can apply wherever relevant. Hmm remember just now I said that I’ve 2 questions? Why I’m not asking him the 2nd question? Because if I asked the 2nd question which is related to the 1st question, crowd + my boss maybe will think that I’m trying to protess the department working culture. :)

(Readers:…ms nihas, we don’t understand what are you trying to say….Nihas said: Of course I don’t really want you all to understand :), because sometimes in this world not all things that we can share with everyone and not everything we can make others to understand. – gomene.)

Ok, that’s not the point that I want to hilite here.
Here go the story…. (above is just the mukadimah :) ).

When finished, and he want to go for jamuan, and as he walk to the entrance, he did salam to all guys near to his way to the door, and then when he almost want to go out, there is a voice who said “Txx xxi, takkan salam sebelah sana jer, nnt orang2 sebelah sini merajuk pulak”

And I said in my heart “O’ ooo…mana aku nak lari neh” sebabnya my seat yang paling tepi sekali dan exactly di laluan untuk keluar dari dewan tu. And ramai female staffs berebut-rebut nak ke depan nak shake hand with him, yang saya pulak nak lari ke belakang (bila saya di tengah2 nak lari menentang arus tuh, mmg tak ter tentang la jawabnya. Makanya orang itu pun sampai la di hadapan saya dan menghulurkan salam….Oh no…gelabah tahap tak hengat what should I do… kebetulan sebelum ke talk tersebut, saya telah dipanggil for short discussion with directors and senior director, dan discussion tu ditangguhkan sepuluh minit sebelum talk bermula, so nak tak nak terpaksa la saya ke dewan terus sambil mengusung dokumen2 perbincangan.
So apalagi, saya menggunakan dokumen2 tersebut sebagai alasan untuk tidak bersalam dengan dia, walhal jelas ketara tangan sebelah lagi kosong dan dokumen tu juga masih boleh diletakkan di atas kerusi. Tapi saya mmg tak nak bersalam dengan dia sebab masa tu saya teringat satu (tak pasti hadis atau apa sebab malam tadi saya cuba cari balik bacaan saya tu, tapi tak jumpa) yang lebih kurang bunyinya “lebih baik kamu menggenggam bara api daripada kamu bersentuhan dengan bukan muhrim”. Saya said sorry to him “I’m sorry Txx xxi” dan dia pun senyum and said OK, lepastu dia cakap sambil senyum “kamu pun spesis tak boleh juga ke”..
Saya senyum jer la… so between myself and he, ok la settle. Yang tak settle dan menjadi issue sekarang ada 2:
1. my biggest boss ada di belakang orang itu dan she’s really angry with me...siap geleng2 kepala kat saya.
2. mak cik2 kat belakang saya bagi statement baik punye perli kata saya ni perasan bagus taknak salam dia, pastu siap blh cakap “kamu ni, apasalahnya salam dgn dia tak baik jatuh kan airmuka dia, lagi pun berkat salam dgn dia mana tahu jadi cerdik macam dia”

Hah hambik sebijik….yer ker ada berkat kalau dah hukumnya x blh bersentuhan antara lelaki dan perempuan bukan muhrim? kalau tak belajar rasanya tak berkat juga dah tak berilmu kan?

Ntah la, saya ni ilmu tak tinggi…saya perlu cek, kot2 ada exception on certain2 kes; tokoh2 ilmu atau pemimpin2 ke….saya betul2 tak tahu. Ilmu saya tak tinggi ttg ni. Menangis saya bila duduk sorang2, orang marah saya seolah-olah saya dah bunuh orang. Tapi nak buat mcam mana, ilmu saya tahu sampai situ ja, “tak blh salam dgn bukan muhrim” so saya tak salam la… (sambil buat muka kesian)

I put my trust only on Allah.
Saya terima ujian Allah hari itu sebagai satu muhasabah supaya saya mempertingkatkan bacaan dan berguru supaya saya mendalami ilmu2 fiqah ini…
Wallahualam…

Buat readers (kalau ada readers la blog ni): mohon sangat kalau sesiapa ada pengetahuan mengenai perkara ini supaya kongsikan dengan saya. Kerana hari ini isu ni keluar lagi walaupun perkara tu dah beberapa hari berlalu. Sebabnya? Penyebaran gambar berikut:

See below picture: and what do you think of it? Mungkin ada orang ingat saya salam dgn dia, tapi i didn't. (I just realize that Mr. Photographer shoots this picture, bila one of my staff send me this photo. Very embarrassing since it’s been place in department photo album. Immidiately I go to the system and delete it but I don’t know if there is anyone who did find this picture before I delete it.

To Txx xxi, saya betul2 minta maaf kalau saya menjatuhkan airmuka Txx xxi. saya tiada niat begitu kerana saya lebih takutkan balasan Allah. But you re really cool sir. i believe u've no heart feelings to dis situation/Incident, but i might have big problem with my boss. i just hope she didn't recognise my face but unfortunately they did took dis photo.

Allah please helps me. Give me strength to face this controversy.

-nihas (I put my trust only on Allah. He knows BETTER)

4 comments:

  1. Salam.

    My Ustaz masa Diploma dulu cakap kalau tak sambut tangan tak mengapa. Believe in what you believe. Interpretation of such problems differs. Some scholar says "yang haram tetap haram", some says "sambut sekiranya ia boleh menjatuhkan air mukanya"(dalam kes nih kena kat orang yang datang dari budaya lain..mat saleh n so on..dia tak tau pasal budaya kita)

    Tapi kalau kat orang yang tahu contohnya macam T** **i tak mengapa kalau tak jabat..I guess

    "Tak hidup dengan puji, Tak mati kerana di keji" Embrace that!!!

    ReplyDelete
  2. kak nihas, bersabarlah..Allah bersama-sama orang yang sabar.(ni saya paste kan jawapan saya untuk kak nihas dari blog saya dan sedikit tambahan)

    Salams Kak Nihas...sorry sangat lambat reply. saya baru perasan kak nihas tulis kat sini.kesian sgt kat kak nihas kena fire cam tu dengan bos.kecewa dengan orang Islam macam ni.serius.

    baru je bulan lepas saya tanya kawan rapat saya pasal ni.(dia lebih tahu pasal agama dari saya sbb mak dia ustazah).masa tu saya menang dalam presentation,dan kena ambik sijil dengan Pro-rector,orang 2nd-important dalam universiti saya. kawan saya cakap...ada hadis (saya tak pasti sumbernya sahih atau dhaif), dimana Rasulullah bersabda,kalau nak jugak berjabat tangan, gunalah batang kayu sebagai alas.bak kata kawan saya, ni seolah-olah sindiran kepada orang yang nak jugak bersalam.even walaupun guna sarung tangan atau beralas, masih tidak boleh dan haram..jadi,kesimpulannya, memang haram berjabat tangan antara perempuan dan lelaki bukan mahram.

    memang,saya mula2 takut professor tu terasa la kan kalau saya tarik tangan..tapi, saya pikir, keredhaan Allah yang kita cari,bukan keredhaan manusia (walaupun dia bertaraf professor atau tan sri or etc).Jadi,kita kena yakin dengan apa yang kita pegang... walaupun orang sekeliling mengata dan mengutuk. hanya Allah tempat kita mengadu..dia memahami kesusahan kita.percayalah denganNya..

    dan masa saya terima sijil hari tu, masa professor tu hulur tangan kat saya, saya letakkan tangan saya di dada dan sedikit tunduk..menunjukkan saya tidak di bolehkan. dan tunduk menunjukkan sya respek kat dia.lama jugak dia hulur tangan dia...tak lama lepas tu, baru dia perasan.he...

    yang bos kat nihas marah2..pedulikan dia. tapi still respect dia sebagai ketua. kalau dia tak nak naikkan pangkat kak nihas sebab kes jabat tangan tu, memang budak2.
    tapi percayalah..rezeki kita naik pangkat atau tak,bukan di tangan boss kita. tapi di tangan Allah (hanya kekuasaanNya)...(untuk issue no 1)

    yang satu lagi..apa punya berkat la dapat dari benda haram ni...Astagfirullah.jahilnya umat manusia...Astagfirullah. ni lah manusia terlampau taksub dengan tradisi dan budaya, sampai bab agama juga diistilah kan begitu. Ini bukan kurang ajar makcik, tapi ni kitaorag berilmu. Astagfirullah. (untuk issue no 2)

    semoga kak nihas dilindungi Allah selalu di sana.. ameen ya rabbal 'alamin. Percayalah kasih Allah kepada kita akan bertambah bila keredhaanNya yang kita cari...

    ReplyDelete
  3. adikku, terima kasih atas ilmu yang disampaikan....sangat2 menghargainya. iya betul, akak terima jer boss nak marah pun, buat tak tahu sudahlah. bersangka baik sahaja, mungkin dia pun tak tahu. dan kita jangan takut bab2 nak naik pangkat neh. rezeki Allah bagi. selama mana kita yakin pada Nya, bersyukur pada Nya, berusaha, Insya Allah rahmat kasih sayang Nya sentiasa bersama kita. Insya Allah.
    Put your trust on Allah.
    Terima kasih yer Doktor Muda :)

    p/s: Pak Cik Busu: thans also for the comments and sharing.

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum Warahmatullahi Wabaratuh……..

    Allahu Akhbar……..sedih nye masyarakat zaman sekarang………… “Txx xxi, takkan salam sebelah sana jer, nnt orang2 sebelah sini merajuk pulak” siapa pnye gerangan suara itu??????amat memilukan.....kalau saya segarang Saidina Umar, dan ada kat sane, mungkin saye dah masuk lokap n org tu dah terlantar dkt wad ICU.....darjah kemarahan saya akan naik bile melihat proses ”bersalaman antara lelaki n wanita”.....jahil sgt ke?????? penting sgt ke bersalam dgn VVIP ni?????huhuhuhuhu(sabar2....)rsnye cukup la lmparkan snyuman...lambai tngan or angkat tngan......xperlu la nak bersentuhan antara lelaki n wanita.......

    twice time saya salam dgn p’puan……..first accident salam dgn tomboy…..ku sangkakan lelaki, selambe je la hulur tgn salam…..rupa2nye p’puan…..sedar yg die adalah p’puan pun sbb tngn die “lembut”……..second accident when 1 chineese student (from China or S’pore) introduce her save n hulur tngan....saya dah la tgh duduk....die berdiri.....mmg xdpt nak ngelak.......”terpaksa” smbut....tp dgn hujung jari je......seharian xblh buat keje...tension.....

    Memandangkan saya pernah berbincang dgn sahabat saya berkaitan dgn bersalaman ini, suka saya memberi sedikit pandangan……diharap dpt sama2 kita renungkan dan beramal…….

    Pertama sekali saya ucapkan TAHNIAH dgn tindakan saudari…….Harap saudari menolak “bersalaman” tersebut dgn berhemah…….Islam mengharuskan kita memberi salam kepada muslimah dan DIHARAMKAN kita bersalaman dengan wanita. Yang terbaiknya adalah kita TIDAK menyambut dengan bersalaman tetapi dengan memberi isyarat lain atau mengucapkan salam atau selamat kepadanya sahaja tanpa bersalaman. Di bawah di sertakan hadis berkaitan dgn bersalaman….

    sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad menyatakan bahawa, “Daripada Abdullah bin Amr’ ra, bahawa sesungguhnya Rasulullah saw tidak pernah berjabat tangan dengan wanita dalam bai’ah”.

    Telah berkata Aisyah: “Tidak pernah sekali-kali Rasulullah Saw menyentuh tangan seorang wanita yang tidak halal baginya.” [Hadith Riwayat Bukhari Muslim].

    Telah berkata Aisyah: “Tidak! Demi Allah, tidak pernah sekali-kali tangan Rasulullah Saw menyentuh tangan wanita (asing), hanya ia ambil bai’at mereka dengan perkataan.” [Hadith Riwayat Bukhari Muslim].

    “Ditikam seseorang dari kalian dikepalanya dengan jarum dari besi, itu lebih baik dari pada menyentuh seorang wanita yang tidak halal baginya.” [HR. Thabrani].

    sabda Rasulullah Saw yakni, “Sesungguhnya aku tidak berjabat tangan dengan wanita.” [HR. Malik, Tirmidzi dan Nasa’i].

    Allah swt telah berfirman dalam surah al-Nur ayat 30-31 bermaksud: ”Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat (merendahkan) pandangan mereka (daripada memandang wanita yang bukan mahram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; Sesungguhnya Allah amat mendalam pengetahuannya tentang apa yang mereka kerjakan. Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat (merendahkan) pandangan mereka, dan memelihara kehormatan mereka…..”.
    Ayat ini, Allah swt memerintahkan agar orang lelaki dan perempuan agar menjaga dan merendahkan pandangan mereka daripada melihat sesuatu yang diharamkan seperti melihat orang yang bukan mahram sehinggakan boleh menimbulkan syahwat. Islam mengharamkan seseorang lelaki melihat kepada wanita yang bukan isterinya atau wanita yang bukan mahramnya.Bukan bermaksud kita kena pejamkan mata ketika bertemu dengan orang yang bukan mahram, tetapi apa yang dimaksudkan ialah kita dilarang melihat berulang-kali terhadap seseorang yang bukan mahram kerana ia boleh menimbulkan syahwat dan fitnah. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh al-Tirmidhi dan Ahmad, nabi saw telah bersabda kepada Saidina Ali yang bermaksud: ”Wahai Ali, janganlah kamu mengikuti pandangan yang pertama (terhadap wanita yang bukan mahram) dengan pandangan yang seterusnya, kerana sesungguhnya pandangan pertama itu bagi kamu (diharuskan), tetapi kamu dilarang daripada pandangan yang kedua (iaitu terus memandang kepada wanita yang bukan mahram sehingga boleh menimbulkan syahwat)”.

    Saya ada merujuk JAKIM berkenaan dgn bersalaman ini……..dikala kelapangan waktu, InsyaAllah akan saya masukkan disini……(untuk elakkan komen yg terlampau pnjg…….)

    (harap saudari nihas xmarah atas komen yg pnjg….)

    ReplyDelete

Nak Komen?
Silakan.Moga beri komen yang bermanfaat. Setiap yang kita tulis Allah akan nilai.Betul tak? (*_*)