Wednesday, February 1, 2017

Sakit dan ibrah Kisah Nabi Ayub a.s

BAB 2 /2017

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Sedar atau tidak - hari ini kita sudah pun berada dalam Bab 2 - Buku 2017.
Dah pun JamadilAwal (Bab 5 Buku 1438Hijriah).
Three months to go for Ramadhan 1438H - semoga Allah sampaikan kita kepada Ramadhan dengan penuh keberkatan + kesihatan yang baik dan ibadah yang diterima, Insya Allah.

Ada yang bersama kita ketika permulaan Bab 1, kini telah tinggal kenangan - telah pergi mengadap Pencipta Rabbul Izzati.

Giliran kita? #MohonBersedia #PilihPergiSyurga

Tempoh hari ahkak terdengar tentang kisah Nabi Ayub a.s - menarik untuk diambil ibrah dan pengajaran ujian dan kesabaran yang dilalui oleh Nabi Ayub a.s.

Siapa ingat kisah Nabi Ayub a.s yang diuji dengan SAKIT?  Mari kita telusuri dari sisi catatan dalam Al-Quran ...

Semoga bermanfaat.

@loves_nhhas


Bismillahirrahmanirrahim ...
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.

Al-'An`ām:84 - Dan Kami telah kurniakan kepada Nabi Ibrahim: (anaknya) Ishak (dari isterinya Sarah), dan (cucunya) Yaakub. Tiap-tiap seorang (dari mereka) Kami telah berikan petunjuk, dan Nabi Nuh juga Kami telah berikan petunjuk dahulu sebelum itu; dan dari keturunan Nabi Ibrahim itu (ialah Nabi-nabi): Daud, dan Sulaiman, dan Ayub, dan Yusuf, dan Musa, dan Harun. Dan demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang yang berusaha supaya baik amal perbuatannya.

An-Nisā':163 - Sungguhnya Kami telah memberikan wahyu kepadamu (wahai Muhammad), sebagaimana Kami telah memberikan wahyu kepada Nabi Nuh, dan Nabi-nabi yang diutus kemudian daripadanya; dan Kami juga telah memberikan wahyu kepada Nabi Ibrahim, dan Nabi Ismail, dan Nabi Ishak, dan Nabi Yaakub, serta Nabi-nabi keturunannya, dan Nabi Isa, dan Nabi Ayub, dan Nabi Yunus, dan Nabi Harun, dan Nabi Sulaiman; dan juga Kami telah memberikan kepada Nabi Daud: Kitab Zabur.

Al-'Anbyā':83 - Dan (sebutkanlah peristiwa) Nabi Ayub, ketika ia berdoa merayu kepada Tuhannya dengan berkata: "Sesungguhnya aku ditimpa penyakit, sedang Engkaulah sahaja yang lebih mengasihani daripada segala (yang lain) yang mengasihani".



Al-'Anbyā':84 - Maka Kami perkenankan doa permohonannya, lalu Kami hapuskan penyakit yang menimpanya, serta Kami kurniakan kepadanya: keluarganya, dengan seganda lagi ramainya, sebagai satu rahmat dari Kami dan sebagai satu peringatan bagi orang-orang yang taat kepada Kami (supaya bersabar dan mendapat balasan baik).

Şād:41 - Dan (ingatkanlah peristiwa) hamba Kami: Nabi Ayub ketika ia berdoa merayu kepada Tuhannya dengan berkata: " Sesungguhnya aku diganggu oleh Syaitan dengan (hasutannya semasa aku ditimpa) kesusahan dan azab seksa (penyakit)".

Şād:42 - (Maka Kami kabulkan permohonannya serta Kami perintahkan kepadanya): " Hentakkanlah (bumi) dengan kakimu " (setelah ia melakukannya maka terpancarlah air, lalu Kami berfirman kepadanya): " Ini ialah air sejuk untuk mandi dan untuk minum (bagi menyembuhkan penyakitmu zahir dan batin) ".

Şād:43 - Dan Kami kurniakan (lagi) kepadanya - keluarganya, dengan sekali ganda ramainya, sebagai satu rahmat dari Kami dan sebagai satu peringatan bagi orang-orang yang berakal sempurna (supaya mereka juga bersikap sabar semasa ditimpa malang).

Şād:44 - Dan (Kami perintahkan lagi kepadanya): " Ambillah dengan tanganmu seikat jerami kemudian pukulah (isterimu) dengannya; dan janganlah engkau merosakkan sumpahmu itu ". Sesungguhnya Kami mendapati Nabi Ayub itu seorang yang sabar; ia adalah sebaik-baik hamba; sesungguhnya ia sentiasa rujuk kembali (kepada Kami dengan ibadatnya).

Sumber:
Al-Quran - dan terjemahannya.
Juga dialih bahasa dari buku "Stories of The Prophets (peace be upon them)"
Imam Imaduddin Abul-Fida Isma'il.

Kisahnya panjang sebagaimana yang ustaz ceritakan - betapa bersabarnya Nabi Ayub a.s dengan ujian sakit yang Allah beri, hilang kekayaan, hilang anak-anak, dan betapa sabar serta setianya isteri baginda menemani Nabi Ayub a.s.  

Ahkak nak tulis - ahkak tak reti menyusun bahasa - korang boleh baca sikit sebanyak kisah nabi Ayub a.s kat capaian INI.  
Adalah iras-iras sikit seperti yang ustaz ceritakan.  kecuali bab isteri Nabi Ayub a.s - tak ada pula ustaz sebut isteri baginda meninggalkan baginda - yang ada sebab isteri baginda berbuat sesuatu yang nabi ayub sangat marah - sedangkan isterinya berusaha sebab mereka dah tak ada sumber untuk makan. ... Wallahualam ...

Tapi kisah details yang ahkak jumpa dalam Al-Quran adalah seperti yang ahkak ceritakan di atas. 
Kita kenalah percaya dan yakin dengan apa yang ada dalam Al-Quran kan.  Jangan menambah memandai-mandai.
Yang lain-lain seperti link dan ada periwayatan yang berbeza - ini ahkak belum jumpa dengan sumber yang muktabar atau mendengar secara talaqi dari guru-guru ku.
Wallahualam.

Apapun ... kisah ini membuatkan ahkak insaf.
Di mana level ahkak - bila Allah uji dengan secebis kesakitan?
Di mana level ahkak - apabila Allah uji insan tersayang - dengan ujian kesakitan.

Allahuakbar .. .. .. Jauh lagi perjalanan nak jadi orang baik ni. Sedangkan masa untuk pulang semakin dekat.

Mohon doa kalian orang baik-baik ini - agar ahkak diberi kekuatan, kesabaran dan kasih sayang dalam mendepani setiap ujian dari Nya.  Doakan ahkak agar dapat pulang bertemu Nya dalam keadaan telah diampunkan dosa dan mendapat tempat disyrga FIRDAUS - NYA, Insya Allah.


(Ibn Kathir) - Ad-Damishqi 700-774H

Link Catatan Lalu:
Kisah Nabi Yusuf a.s 

Kisah Nabi Adam a.s

9 comments:

  1. insaf.. kita ni demam sikit je pun kadang dah mengeluh macam-macam..

    ReplyDelete
  2. Semoga kita semua tahan diuji dan bersabar..

    ReplyDelete
  3. Leka dgn dunia sampai tak terasa uban dah tumbuh penuh kepala..:((

    ReplyDelete
  4. Subhanallah..kisah2 dalam Al-Quranul Karim sebagai penguat jiwa..

    ReplyDelete
  5. kalau sabar dengan penyakit ALlah bagi ganjaran juga kan

    ReplyDelete
  6. salam pagi Jumaat cik huda tuuh., ;p

    ReplyDelete
  7. skrg ni sy ada sikit masalah kesihatan... bila rs down sy cuba igt blk ttg penderitaan nabi ayub dan cuba bandingkan apa yg sy terima sekarang dgn baginda terima... jauhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh sgt beza dan ujiannya tp sy yg lemah iman ni dah keluh kesah....

    ReplyDelete
  8. kisah teladan yang menginsafkan ni

    ReplyDelete

Nak Komen?
Silakan.Moga beri komen yang bermanfaat. Setiap yang kita tulis Allah akan nilai.Betul tak? (*_*)