Sunday, May 21, 2023

Kelebihan Simpanan Emas

Emas merupakan aset yang sangat bernilai. Sejak ribuan tahun lalu, emas digunakan sebagai wang sebenar dan terbukti mengekalkan nilainya sehingga hari ini.

Emas yang paling mudah dimiliki. Tak perlu berhutang dan bayar deposit tinggi, boleh mula serendah 1 gram, guna duit poket sendiri!



Ini 1 dinar emas. Pada zaman nabi, nilai 1 dinar emas mampu membeli seekor kambing. Hari ini, 1 dinar emas bernilai sekitar RM1200, juga mampu membeli seekor kambing. Nilai emas tidak susut sejak 1400 tahun lalu.

Tidak hairanlah ianya beberapa kali disebut dalam Al-Qur'an. Tidak seperti duit ringgit, saban tahun nilainya semakin berkurang!

5 Sifat Istimewa Emas 

#1. Takat lebur (melting point) emas ialah 1,064 °C. Kebiasaannya kita membakar kek pada suhu 180°C, kek sudah cukup masak. Pada suhu ini juga duit kertas boleh terbakar dan hangus, logam timah juga boleh cair tetapi emas tidak akan terjejas pada suhu ini.

#2. Emas sukar untuk dimusnahkan. Walaupun dibakar ia tetap jadi ketulan emas semula, tidak reput, tidak busuk, tidak berkarat dan sentiasa bersinar cantik.

#3. Emas tiada tarikh luput. Zaman atau kerajaan telah bertukar tetapi emas terus bernilai dan diterima.

#4. Emas tidak boleh dicipta, dicetak atau dimusnahkan oleh manusia. Nilainya akan semakin meningkat kerana jumlah emas yang ada di muka bumi ini adalah terhad.

#5. Emas adalah konduktor elektrik yang sangat baik. Emas digunakan sebagai logam sentuhan dalam industri elektronik kerana ia merupakan konduktor yang baik bagi kedua-dua elektrik dan haba.

Anda ada soalan? Boleh hubungi saya https://publicgold.me/hudasani 

Dapatkan e-book percuma saya di sini : https://publicgold.me/hudasani/ebook

No comments:

Post a Comment

Nak Komen?
Silakan.Moga beri komen yang bermanfaat. Setiap yang kita tulis Allah akan nilai.Betul tak? (*_*)