Friday, December 23, 2011

Jangan Takut wahai Tetamu Allah

Gambar atas, ihsan daripada Tuan Haji Hisham.
Jazakallah tn hj.

Gambar bawah, ihsan dari diri sendiri.
...eh eh eh...



Assalamualaikum wbt.
Hmmm anda tengok gambar kat atas ne, gerun tak rasa? Mungkin anda tak gerun.  Tapi saya gerun. 
Al-kisahnya...

Beberapa hari sebelum bertolak ke Makkah, masa tu saya masih di pejabat dan belum bercuti (kalau tak silap lah).  Saya google gambar Kaabah (memang tak sabar2 nak pergi).  Masa tengok gambar sebelum pergi, ramai macam gambar yang atas sekali tu lah.  tapi tu lagi helicopterview. lagi gerun.
Lepastu saya terdetik dalam hati.  "Ya Allah, ramainya hamba Mu yang datang, yang terpilih menjadi tetamu Mu.  Ramainya manusia di dataran kaabah.  Adakah ruang dan tempat untukku di dataran kaabah untuk bertawaf dan bersolat".

Benar... saya amat takut.  Lepastu tiba-tiba Allah ilhamkan... "Huda, engkaukan tetamu Allah.  Allah yang jemput engkau. Bukan tabung haji, bukan duit engkau yang bawa engkau ke sana.  Tapi Allah yang jemput engkau, jadi Allah pasti sediakan tempat untuk engkau dekat di sisi Nya.  Jangan putus asa. Mohonlah pada Allah dengan ikhlas dan penuh kesungguhan.  Insya Allah tempat untuk engkau pasti ada... Engkau kan tetamu Allah.  Allah takkan jemput engkau kalau 'tak ada tempat'. Mohonlah.... Jangan putus asa dengan rahmat dan kasih sayang Allah"..

Berulang kali kata-kata tersebut muncul dibenak pemikiran saya.  Justeru saya tidak lagi takut.  Saya yakin.  Allah yang jemput saya, lantas, Allah pasti beri tempat untuk saya.  Allah sangat Pemurah.  Allah Sangat Pemurah terhadap semua hamba Nya.  Saya merasai nikmat Pemurah Allah itu.  Saya berbaik sangka dengan Allah.   Saya mohon sepenuh hati pada Allah, agar ada tempat saya untuk tawaf dan solat di dataran kaabah.  Alhamdulillah.  terima kasih Allah.  terima kasih yang tidak terhingga.  Semoga aku menjadi hamba Mu yang bersyukur.

Jadi saya nak pesan pada rakan-rakan dan pembaca yang kot-kotlah tersinggah kat entri ne.  JANGAN TAKUT WAHAI TETAMU ALLAH.  Pasti ada tempat untuk Mu.  Engkau tetamu Allah. Bukan tetamu kerajaan arab saudi, bukan tetamu jemputan tabung haji.  Engkau tetamu Allah.  Pasti ada tempat untuk Mu.  Bukankah rahmat Allah itu luas?  Put your trust on Allah....

Ya Allah, bantu aku menjadi hamba Mu yang bersyukur.... Ameen.

5 comments:

  1. Alhamdulillah..apepn tahniah sbb dpt selesaikan rukun Islam ke-5..ramai yg mmohon tapi yg btuah je dapat.

    Pasal gerun..ye, aku mmg gerun ms nk g mekah n wat haji..ye la bdk nakal..lg pn bljr teori je, praktikal blm lg..hehehe..

    Ms dpt tgk Kaabah secara "live"..mmg x gerak kaki n mcm x pcy Kaabah tu dpn mata..kagum btl..apepn bsyukur sgt dpt smpai ke sane..wpn dpt mnunaikn rukun Islam ke-5 ni, tapi jgn lupe pertingkatkn lagi amalan yg lain.. ('o')v

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah..apepn tahniah sbb dpt selesaikan rukun Islam ke-5..ramai yg mmohon tapi yg btuah je dapat.

    Pasal gerun..ye, aku mmg gerun ms nk g mekah n wat haji..ye la bdk nakal..lg pn bljr teori je, praktikal blm lg..hehehe..

    Ms dpt tgk Kaabah secara "live"..mmg x gerak kaki n mcm x pcy Kaabah tu dpn mata..kagum btl..apepn bsyukur sgt dpt smpai ke sane..wpn dpt mnunaikn rukun Islam ke-5 ni, tapi jgn lupe pertingkatkn lagi amalan yg lain.. ('o')v

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum wbt...

    Sukacitanya diberitahu bahawa alamat 'kepalalabuchi.blogspot' sudah ditukar menjadi 'pengembala-kisah.blogspot'.

    Sekian, saya yang menurut perintah diri-sendiri.

    BERKHIDMAT UNTUK FAMILI

    CERPELAI

    ReplyDelete
  4. Assalamu;alikum wbt

    Ketika di Makkah, saya memang takut, lebih-lebih lagi ketika tawaf, saie, wukuf dan sebagainya. Takut kalau Allah SWT tidak mahu memandang saya dalam ratusan ribu atau jutaan manusia tersebut sebab dosa-dosa saya yang banyak. Ya Allah! Engkau ampunkan aku dan terimalah segala amalanku. Amin.

    ReplyDelete
  5. Waalaikumussalam.

    Erm, saya takut setiap saat dan disetiap tempat. bukan sahaja di mekah, hatta di malaysia dan dimana jua sekalipun. tapi saya yakin dengan rahmat dan kasih sayang Allah pada hamba-hamba Nya. Bermohonlah pada Nya. Semoga Allah mengampunkan kita, menerima taubat kita dan memandang kita dengan pandangan maghfirah Nya... Insya Allah. Put trust on Allah. Insya Allah.

    ReplyDelete

Nak Komen?
Silakan.Moga beri komen yang bermanfaat. Setiap yang kita tulis Allah akan nilai.Betul tak? (*_*)