Friday, June 10, 2011

Car kissing...

Assalamualaikum wbt...

Lunch time hari ne... 2 jam... selalunya balik rumah... tapi disebabkan dokumen pstm ne tak siap lagi, maka tersadailah aku di pejabat.  Masalah mula timbul apabila, tangan ini gatal hijacked FB along...

hehehe... citer kak zaf "poorer rm400" sebab kiss kete orang... similiar to mine, last week... finaly, setelah 10 tahun memandu dengan rekod pemanduan yang bersih, akhirnya buat pertama kali dalam 10 tahun, aku hentam kereta orang...


kisahnya... aku nak g kerja after lunch... aku yang aku kenali adalah seorang yang sangat berhati-hati walau pun izan kata "minah ne kaki racing".... tapi aku memegang prinsip ex-roomate; kak arid, "biar laju asalkan selamat"... OK SANGAT SETUJU...

tapi kalau Allah nak tunjuk, nak bagi kifarah, time aku bawak slow, less than 20km/h, aku boleh hentam kereta orang and it cause agak bad condition to my car...

aku nak kuar simpang rumah (macam berbukit sket), ada sebijk persona kat depan aku bernombor plat PJN, kete baru tu weih.... akak ne, dia drive nak kuar simpang, aku dengan penuh yakinnya akak ne lepas, tetiba dia break... dan aku plak masa tu tgh pandang ke kanan sebab nak kuar simpang, memang amat tidak jangka akak tu akan break... sbb tak ada reason untuk dia break tiba2, sebab dia nak turn left, dan kereta dari kanan jauh lagi... memang lepas punya... mungkin tetiba dia tak yakin. hwaaaa... sentap betul... lebih-lebih lagi tgk no plat PJN... adoi... kete baru... aku pulak yang rasa terkilan... terus park kat tepi, dengan penuh gelabah aku mintak maaf kat akak tu... walaupun akak tu tak sepatutnya berenti, dari aspek undang-undang jalan raya, aku tetap salah, yang p hentam keta orang tu apa hal...
yang sempoinya,  akak tu turun kete, tengok sket kete dia, calar n lekuk sket, siap boleh cakap "tak apa lah akak setel kan sendiri, sket jer ne, lagipun mungkin sebelum-sebelum ne ada akak langgar apa2 ke, orang lain hentam akak ke, so bukan awak sorang yang hentam kete akak"....

ek???? terkejut gak lah aku dengar... aku ne kalau buat salah memang sangat cepat menitiskan air mata... nangis sorang2 kejap... setelah mintak maaf, akak tu pun terus p kerja (macam tak kisah pun pasal kete dia)
aku dok belek lah kete aku, rasa macam kuat jugak aku hentam tadi (yer lah bergerak nak daki jalan berbukit, mesti ar teka minyak lebey sket)... so tgk2 macam hook depan tu jer ter lari sket... dalam hati kata.  "owh, sket jer ne... air hujan pun tak masuk..."

sampai opis, belek lagi... "owh ok ne, boleh bukak sket jer"...

hah petang afta work, nak balik rumah, mula dah.... dia mula dah... bunyi kete pelik pelik dah keluar dah... cermin dah bergegar berbunyi....

so drive slowly sampai rumah, belek lagi... hmmm nampak panel bawah pulak dah renggang, tadi tak renggang pun.... adei... dalam hati "owh ok ne, sket jer, boleh bukak balik dan pasang semula"...

aku pun park lah kat tepi lobi (kawasan clamp) sbb malam nak p kelas.... sekali malam bila aku dah siap, mama tegur "hari ne bukan cuti ke? tak ada kelas kan?"...
hahaha.... nasib baik mama ingat, kalau tak, aku sengsorang lah p kelas malam tu...
tapi kena turun bawah juga, remove kete sebab tak parking proper. kang kena saman, bergaduh plak lagi dengan BPH. ajak abah turun suruh belek kete sebab eksiden... pastu masa abah nak bukak pintu nak teman p parking kat basement, tetiba... "creeekkkk".... ayooooo PINTU tak boleh bukak... hwaaaa.... ayoooo....ayooooo kazambo....
ok menangis.... membebai.... ish... susahnya... bibir mengucapkan "sabar huda sabar, redha... Allah nak bagi pahala ne"... tapi dalam hati pedih dan sedih tak boleh nak cakap... sesak nafas dibuatnya...

dipendekkan cerita, dengan bantuan boy dan en.miey, berjaya dihantar ke bengkel di saujana putra (jauh kemain weih...)... pastu melayang lah beberapa ratus... dan sekarang tayar nya goyang-goyang....
betul lah...

kalau difikirkan logik, memang aku takkan hentam kete akak tu, tapi dah memang Allah nak takdirkan begitu, pada kelajuan <20km/h dan depan rumah, boleh jadi kejadian seperti itu... Allahuakbar....
Dan ... aku tau kenapa aku kena kifarah pasal kereta tu... biarlah aku simpan sendiri... moga2 Allah ampunkan aku.... ameen....

tapi sebenarnya bagus juga aku ditimpa ujian tersebut... supaya aku lebih berhati-hati, supaya lebih bersyukur dan menghargai nikmat yang ada...at least kereta kena sket jer, walaupun komponen kat bonet depan tu habis tertolak ke dalam, clip lampu patah, depan ada sedikit retak, tapi physically kalau tgk sekali lalu, tak nampak pun macam eksiden... hanya bila bawak jer, tau ada sedikit gelong pada kerete ku itu... dan berterima kasih, sebab akak yang di hentam tu macam sempoi betul, tak suh bayar apa2 pun... so aku hanya perlu setelkan kereta sendiri....

Tak apalah huda....  ujian adalah tarbiyah dari Allah... moga2 kita lulus dalam ujian Allah ne dan menjadi orang yang bersyukur... ameen...
(nota: ayat boy yang paling tak boleh blah.... "angah tak pernah langgar orang? 10 tahun drive tak pernah langgar orang??? biar betul? oiyooo.. nikmat seh langgo kete orang...."  kurang hasam punya budak....)

No comments:

Post a Comment

Nak Komen?
Silakan.Moga beri komen yang bermanfaat. Setiap yang kita tulis Allah akan nilai.Betul tak? (*_*)