Assalamualaikum warahmatullah wabarakatuh ...
Hydie Odie ...
Sekarang ini kalau ke mana-mana pun kita pergi, kita akan dapati kids nowadays so addicted to their gadget. Implikasi ? Lack of skills - Social skill out a.k.a anti social. Depression, Rabun, tak suka baca buku, tak kisah nak makan etc etc etc. Janji ada tablet, phone etc. Nak suruh belajar? Boleh berperang kot. Kadang rasanya babies sekarang - lahir-lahir je dah reti touch screen tab untuk cari cartoon and games kot...
Tapi dunia hari ini pun serious sangat. Ada dikejiranan ku ini - darjah 1 sudah di hantar tuisyen. Tadika dah kena buat serious math and science ON BOOKS. Hafal + baca + hafal + baca + buat latihan + exam + penilaian and the list goes on and on and on ...
Kesian korang anak-anak.
Tapi nak buat macam mana. Belajar tetap kena belajar. Buku tetap kena baca okay.
Ilmu tu kena dapat melalui pembacaan disamping pengalaman hidup yang lain. gittew konsepnya.
Hydie Odie ...
Sekarang ini kalau ke mana-mana pun kita pergi, kita akan dapati kids nowadays so addicted to their gadget. Implikasi ? Lack of skills - Social skill out a.k.a anti social. Depression, Rabun, tak suka baca buku, tak kisah nak makan etc etc etc. Janji ada tablet, phone etc. Nak suruh belajar? Boleh berperang kot. Kadang rasanya babies sekarang - lahir-lahir je dah reti touch screen tab untuk cari cartoon and games kot...
Tapi dunia hari ini pun serious sangat. Ada dikejiranan ku ini - darjah 1 sudah di hantar tuisyen. Tadika dah kena buat serious math and science ON BOOKS. Hafal + baca + hafal + baca + buat latihan + exam + penilaian and the list goes on and on and on ...
Kesian korang anak-anak.
Tapi nak buat macam mana. Belajar tetap kena belajar. Buku tetap kena baca okay.
Ilmu tu kena dapat melalui pembacaan disamping pengalaman hidup yang lain. gittew konsepnya.
Tapi belajar kalau serius sangat - memang membosankan
dan boleh mendatangkan stress. Kesian budak-budak sekarang, kecil-kecil lagi dah stress.
Jom kita !
Kurangkan stress anak-anak kecil +
Kurangkan ketagihan gadget dikalangan anak-anak
kecil.
Mainan pendidikan yang baik dapat menjadikan sesi
pembelajaran sebagai satu aktiviti yang menyeronokkan. Ianya dapat memupuk minat untuk belajar dikalangan anak-anak kecil dan mengurangkan ketagihan gadget mahupun menonton televisyen.
Konsep back to basic i.e menerapkan keseronokan "sambil belajar kita main-main" and #HaveFun.
Sama ada ianya mengajar anak anda tentang warna, nombor, bentuk atau perkataan atau pembinaan, pengekodan robotik dan seni halus - mainan ini memastikan ada keseronokan sebenar dan nilai learn and play untuk diberikan.
Konsep back to basic i.e menerapkan keseronokan "sambil belajar kita main-main" and #HaveFun.
Sama ada ianya mengajar anak anda tentang warna, nombor, bentuk atau perkataan atau pembinaan, pengekodan robotik dan seni halus - mainan ini memastikan ada keseronokan sebenar dan nilai learn and play untuk diberikan.
Berikut adalah antara pilihan terbaik for Kids Learning & Educational Toys -
pilihan rakyat malaysia.
1)Multifunction learning clock | RM55.00
Belajar mengenal jam, tarikh, hari, musim
dalam 1 platform.
2) Intelligence block | RM40
Belajar Klasifikasi
Bentuk | Koordinasi Tangan dan Mata
Membantu kanak-kanak Mengenal bentuk dan warna
3) Cool puzzle |RM14 each.
anak-anak boleh belajar mengenal warna, bentuk geometri dan melatih koordinasi mata dan otak dan tangan (eye-brain-hand coordination) - Mata Melihat, sambil otak menganalisa dan tangan menyusun bentuk-bentuk comel ini masuk ke acuannya.
Ini kira basic puzzle sebelum minda anak-anak diasah dengan puzzle yang lebih complicated.
Ini kira basic puzzle sebelum minda anak-anak diasah dengan puzzle yang lebih complicated.
Arissa suka main ni sebab setiap bentuk tu boleh "pecah-pecah" lagi.
Best.
4) Magnetic board - building shapes | RM40.00
2 sided writing board (ada papan hitam dan papan
putih)
free marker pen, chalks
building / shapes
guide book.
MANFAAT magnetic board ini ...
Anak-anak boleh belajar menulis.
Meransang kreativiti - belajar benda baru secara
menyeronokkan - mengenal bentuk, warna, nombor dan sebagainya.
Membantu melatih koordinasi tangan dan mata.
Membantu membangunkan skil 'penyelesaian masalah'
Membantu ibu bapa / guru-guru tadika as an easier
way to EXPLAIN MATH
5) White board / black board sticker | RM25.00
each
Mengasah kreativiti anak-anak TANPA MENGOTORKAN
DINDING RUMAH anda.
Dan anda juga boleh menggunakannya untuk menyusun
"jadual / reminder" for your own used.
I have this one tapi belum tampal lagi.
Size : 45x200cm
Black board - includes free chalks.
White board - include free marker.
6) Kinetic Sand Set with Colors and with air pumps and moulds | RM55.00 each
Dengan RM55 : anda dapat :
Pasir : 2kg. Boleh pilih warna yg berkenan di hati
Mould : Lebih dari 30 pieces
All in : Tray, pump, mould, sand
Pasir tak lekat di tangan dan baju.
Sangat senang dibersihkan. Jatuh/tumpah pun boleh kutip balik dan main!!
Di datangkan dalam bekas yang senang di bawa ke sana sini. Senang bawa balik kampung untuk anak2 main dengan sepupu.
For only RM55!!!
Jangankan arissa - babah arissa and atok arissa pun join de club.
Abang ngah? pink pun pink lah.
Dah namanya Isya punya ... haruslah pasir pink.
Best weih main menda ni.
#DuluKecikKecikMainPasirTepiLaut
#setahunSekali
#IpunJakunMain
#Kinetic Sand ni
Kids Learning & Educational Toys:
OPEN FOR ORDER ... PLEASE CONTACT :
AIRIN - 0124567755
AIRIN - 0124567755
Pssst: atau nak order melalui saya pun boleh :
emel ke reallife.nhhas@gmail.com
Semoga bermanfaat.








