Monday, June 4, 2018

Bab 6/2018 - Resit dan kehidupan



It has been a week.

Mengemas tak habis-habis.
Sampai juga masa aku berperang mengemas sepenuh hati.
Nak muntah rasa.
Portion paling susah ialah nak kemas buku + kertas + dokumen + resit

Buku : 
Buku aku ada 6 rak.Semua kotak a4 pada gambar 7/10 adalah buku fail & kertas #ilmu.
Buang?takkan pernah terfikir nak buang.
Sanggup dispose baju daripada dispose buku.
Nota multivariate zaman degree yang lecturer tulis atas plastik ohp pun wujud lagi.
Kenangan menunjukkan aku PERNAH hidup dizaman itu.

RESIT : my bad habit adalah menyimpan resit dan segala mak nenek bills.
Gilerz ok.Resit dari 2008 pun wujud lagi. Ok.This time aku let go semua resit and bills.
Aku ni ada habit KOYAKkan semua doc sebelum buang.
Kat opis pun aku adalah antara yang RARE yang masih mengamalkan prinsip #hancurkansebelumbuang

Tapi malam ni. Aku dijentik sedikit keinsafan tatkala sakit jari jemari ku mencarik resit.
Apabila aku belek tiap rekod perbelanjaan /bank transfer etc - aku rasa ya Allah banyaknya yang aku dah earn dan banyaknya aku spend. Banyaknya nikmat yang Allah dah bagi. Tapi banyak tak yang aku syukuri?
Apabila aku belek tiap transaksi tu aku teringat begitulah agaknya gambaran MALAIKAT MENCATAT SETIAP AMALAN KITA tanpa missed anything untuk dibentangkan satu2 dihari pembalasan kelak.
Ni baru bab duit bab harta.
BAGAIMANA KAMU DAPAT.
BAGAIMANA KAMU BELANJA.

MACAM MANA PULA CATATAN MASA.
AKU TAK ADA " Resit masa".
Pada masa sekian2 aku buat apa.
Berada dimana.
Berdosa atau berpahala 
Allahuakbar.
Malaikat tak pernah lalai dan leka dari mencatat itu semua. ðŸ˜­ðŸ˜­ðŸ˜­ðŸ˜­ðŸ˜­ðŸ˜­ðŸ˜­ðŸ˜­ðŸ˜­ðŸ˜­
Bersediakah?
Namun BERSEDIALAH untuk menghisab diri kita sebelum kita dihisab diakhirat kelak.

Masa.
Harta.
Nyawa.

Bagaimanakah telah kita manfaatkan sepenuhnya didunia.
Berdosa atau berpahala.
Masa itu harta.
Masa itu nyawa.

Moga kita pulang bertemu ALLAH dalam keadaan sempurna iman kita.
Telah diampunkan segala dosa.
Telah selesai segala hutang didunia.

Doakan saya huda sani pulang ke rahmat Allah dalam iman yang sempurna dan telah diampunkan segala dosa dan ada tempat saya di SYURGANYA.
Moga kita bersama semua yang kita kasihi disyurga yang abadi.
Aameen.
Insya Allah.


@loves_nhhas


Nota : Ini adalah catatan 6 Feb. 2018
#rumahtaksiapjua
#4Jundah
#blompindah
#pray4huda

1 comment:

  1. tabiat org pompuan kot suka simpan resit..selamat berpuasa

    ReplyDelete

Nak Komen?
Silakan.Moga beri komen yang bermanfaat. Setiap yang kita tulis Allah akan nilai.Betul tak? (*_*)