Saturday, February 6, 2016

06022015 : ICT Visit 4 & 5 : Ginoza Village vs KBC

Assalamualaikum warahmatullah wabarakatuh ... 

6 Feb. 2015 = Hari kesepuluh (10).

Hari yang "sesuatu sangat" ... tetiba hari ni budak yang rajin tersembam muka dalam kelas, budak yang semedang lambat, ehhh tiba - tiba pegang watak heroin baq ang ...

Hoccay ... jom layan ... kisah hari ke-10 ...

Hari ni kami ada 2 ICT visit i.e. ke KBC dan ke Ginoza Village yang merupakan
"taman operasi IT (dah macam apa pulak bunyinya bila di terjemahkan ... ) ha ha ha...
Okaylah ... Ginoza Village ni sebenarnya adalah IT operation park... menempatkan dua server farm ... 
Cantik weih tempat ni ... 
Aku asal ada laut je confirm cantik ...
Ha ha ha...

Kat sini ntah macam mana .... mungkin sebab ni tempat server ke 3 aku terjah ... maka macam cerah sikit mata hati aku nak faham all or at least most things related to server ni... miahahaha ... lembap betul budak ni... eh kira okay apa ... 3 hari dah faham... depa blaja berapa tahun kat uni kan kan kan... aku tak blaja benda2 ni semua ... ha ha ha ... jap lagi ni ada yang counter attack cakap kat uni tak belajar semua ni... ha ha ha ... wat ever... 

Jom layan ... 



Hari ni ... macam awal gilerz arh mama chieh suh gerak ... sebab mama chieh kata tempat nak pergi ni jauh ...  aku pagi-pagi tak berapa boleh nak makan sangat ... lagi pun aku tak makan pagi kat cafe jica sebab aku was - was ngan halal isu ... sebab dia letak makanan macam ni ... 
Penah sembang entri ni kat SINI


tapi aku tapau sesuatu untuk makan dalam bas ...
bolehlah berkongsi dengan ahkak wahidah ... hi hi hi ...



so kalau ada sesapa gambar tengah tidur dalam bas ... 
dua orang ni lah suspek utamanya ...
ahkak wahidah dan ketua wan ...

tapi yang tidoq tu pun ... lorrr pagi - pagi dah tdoq ka ...
mesti korang tdoq lambat kan malam tadi ...
buat assignment ke main game ha? 


Ini ahkak wahidah (or tangan ahkak wahidah).
Ahkak wahidah sedang membahan min.
ha ha ha...
Jadilah seperti ahkak wahidah ..

view sepanjang perjalanan lebih kurang macam entri semalam lah ... and,
due to data plan internet connection yang hampeh hari ni, maka aku terpaksa kurangkan gambar.
Dapat internet berkelajuan supernova nanti aku kemaskini entri ni ... Insya Allah ..

okay dah sampai ... Ginova Village.


Tempat ni memang kampung pun ... 
Jika tak silap aku - ianya dibuka supaya boleh bagi penduduk tempatan ruang pekerjaan.
Seriously tempat ni best baq ang ... facility GITOP ni memang tip top ... 
tunggu na ... 

Ini abglong ady ... (dan ketua wan)
abglong  gigih bawak kamera kehulu ke hilir ...
walaupun dia dengki slalu bebel kalau aku suruh ambik gambo aku ... 
tapi dia ambikkan juga .. so aku bagi peluang abglong interframe kat sini ...
Jadilah seperti abglong ady ... ha ha ha ...


as usual ... huda dan zu kalo tak bergambo berlakon pelik2 ... memang lah pelik...
ha ha ha...

and as usual also - kena skolah sambil berdiri ...



ni server IBM zaman silam ... 
katanya yang asal - asal dulu ...
ntahlah - aku dah tak ingat sangat ...


ni baru kat luar ni ...
tak tengok lagi dalam bilik server...
kena skolah dalam bilik server ...
bising dan sejuk lak tu...
jenuh tadah telinga nak kena dengar juga ...
kang ada assignment kang ... acaner nak jawab ...
ha ha ha ...

owh by the way, bilik server tempat ni tak boleh ambik gambar yer ...
dan nak masuk - sekali lagi kena sign borang jepun ni...
sign je lah walaupun tak paham apa dia tulis... ha ha ha ...


siap kena bagi passport baq ang ...
sesuatu sangat ... 


sebenarnya .. kat tanah air pun macam ni juga prosedurnya.
haritu boss suh aku "sambut ketibaan" server kat xxx ...
ha macam ni lah ... banyak particular kena submit untuk kelulusan sebelum diberi kebenaran masuk . sebab aku bukan orang-orang yang berautoriti untuk masuk selalu...
tapi penyudahnya ... server tu gagal sampai pada masa yang sepatutnya ...
dia sampai  hari lain, dan masa aku tak ada kat situ - maka inchi boss p sambut sendiri ...
ha ha ha ... 

ha ... ada jualan macam ni. kemas kan ... 
korang kalau opis kena EKSA ke 5s ke, kalau juri kata tak boleh "meniaga" dalam opis...
korang tunjuk gambo ni...
cakap kat juri "Jepun pun boleh, pasaipa kita tak boleh" ...
ha ha ha...5s tu kan kita tiru jepun ... 

macam biasa ... 
bagi lah muka - muka comel kami ni buat hiasan bagi orang kampung ginoza tengok ...
hi hi hi ... 




Sebelum balik ... aku dah aim dah .. mesti nak keluar gak ambik gambo kat laut ...
sebab semalam mama chieh tak bagi ambik gambo laut kat OIST ...
Kecik ati ...bukan senang nak sampai OIST tu ...
kali ni ... aku tak kira...
kiteorang bodek ryo san sensei dan Larry san...
Larry ni sporting sikit ... ha ha ha... akhirnya dapat juga ...
katanya kejap je diberi kebenaran bergambo kat rooftop building tu ... 
tapiiiii .... hurmmmmm ... bebudak ni ... pantang dapat bergambo ...
camni lah ghupenye ...


over nau ko ablong ...

as usual - huda dan zu ... hi hi hi...
  

dah macam - macam ghupe dowh ...
kat tanah air tak dapat perangai macam ni ...
ha ha ha ...


Aku rindu korang ... ha ha ha...
korang ter - ha - ru tak ?
okay tak ... fine ...
taknak kawan korang ... cisss ...

kenapa ada 13 je?
helen dan rezal ni nak kena gigit ni... haishhh ...

dak dafi mesti nak diri sebelah pak angkat dia.
yang abglong, zu ngan helen dah macam kena tiupan angin kencang tu kenapa ...
tapi ... aku suka gambar ni ...
yang penting . dapat tengok laut...
banyak gambo aku kat sini ... ha ha ha ...
tima kasih kepada sesapa je yang tolong aku ambik gambo kat sini tau ...
sayangggg korang ...

apalah masalah aku tak boleh berenggang ngan henfon tu ..
ha ha ha ... tapi ada hikmah nya ...
bangga tanah air dapat rakyat macam tu .. tau ..
sesuatu sangat ... ha ha ha ... 

on the way back to OIC for zuhur and lunch ... 
kiteorang jumpa raksasa ... betullll tak tipu ...


kannnnn ... dasat arh ... pet tuan rumah ni rak-sa-sa ...
ha ha ha...
tapi tak ada pulak orang bela otromen ea ...
hi hi hi ...

orite ... balik ke OIC - solat zohor + lunch
naik bas semula untuk ke KBC ...
Aku pun tak sure KBC ni stand for what ... sebab SEMUA TULISAN DIA DALAM NIHONGO.
kobi san tak sempat nak translate... Kobi cakap ni je slide yang dia tak sempat translate ...
tak pe kobi san ... anda telah kami maafkan ...



disebabkan aku pendek... so kena lah diri ... kang tak nampak gambo aku ... ha acaner ...

okay ... duduk semua ... cikgu dah sampai ...


pukul 2.20 petang ...  ha ha ha...
ngantok letih kenyang ...
slide tak paham ...
so its a brilliant combination for me to sleep ... 





mula - mula sandar kat dinding.
pastu aku tersengguk-sengguk tahan ngantok..
pastu aku terjatuhkan tikus tu ... lepastuuuu.
keyboard pun terjatuh ...
ha ha ha... seriously lawak.
mujur wayar dia pendek ... tak terhempas kat lantai ... kalau tak jatuh saham aku...
ha ha ha ... terkuis - kuis aku capai nak tarik keyboard tu naik atas ..
sikit lagi monitor tu pulak nak jatuh ...

TIBA - TIBA ... 
Aku syak ... ryo san ni perasan kot ramai dah layu ... 
or mungkin dia perasan aku tertidur ... ke terjatuhkan semua benda atas meja tu ...
sebab ryo san ni tinggi baq ang ... dan dia diri sepanjang "cikgu besau" tu bercakap ...

RYO SAN telah menyuruh cikgu besar KBC tu TANYA JE APA-APA SOALAN KAT BUDAK MALAYSIA NI ... YOU CAN ASK ANYTHING TO THEM ...


Since cikgu besar ni taklimat dia banyak tentang ICT, industri kreatif, education etc ... so aku syak soalan dia mestilah dia nak tau area benda yang dia taklimatkan tu dalam versi malaysia kan kan kan ... sekali ko teka apa soalan dia ...

hwa hwa hwa ....  
fiza yang bijak ...
sentiasa bertenang dan tersenyum ;-)

ha kau tau soklan cikgu besar tu apa ?
Dalam banyak - banyak cabang soalan ... ada ke patut ... dia g tanya (dalam nihongo - opkos)..
What/ How much is ICT  contribution to malaysia economy?

And aku terus sentap ... WHATTTTT???
woi woi jangan suh aku jawab ... 
jangan jangan jangan ...
tapi ... sapa lagi nak jawab.
apa guna depa pilih aku dalam team tu kalau aku suh fiza or rezal yang jawab.
walhal kalau aku tak ada - aku rasa diaorang boleh kot goreng apa-apa yang patut...
but since ada wakil dari agensi yang kononya "tahu" ... MAKA satu kelas toleh pandang aku ...
ngeng ... aku dah rasa nak nyorok bawah meja ...

homai homai ... mayday mayday ... nenong nenong ...
iols is gelabah okay... TAK TIPU...
untuk hilangkan gabra - aku suh dia repeat soklan ...
ha ha ha... supay sel - sel otak aku dapat berhubung...
(yerlah aku kan tengah baik punya tersengguk tadi) dannn ...
aku ada jutaan data kot... mana aku ingat ...
 tapi tapi tapi ...
Aku memang kena buat sujud syukur lepas tu...
Allah selamatkan aku.
Allah sayang kat kami delegasi malaysia ni...
Allah bantu aku supaya air muka aku tak jatuh tergolek kat situ ...
Allah tunjuk kat cikgu ryo yang asyik wasangka tiap kali aku pegang henfon ...

and guess what?  data tu ada dalam henfon aku ...
aku baru TER download dan TER baca pagi tadi semasa tunggu bas ... 

Alkisah nya ....
Bangun pagi tadi ... pagi sangat ... tak tahu kenapa aku pergi bukak web jabatan aku - saja g tengok data apa dah released, saja g baca gdp 
(Nota : benda ni antara data yang kiteorang wajib tau - aku penah kantoi masa mula-mula kerja dulu - boss tanya - dan aku tak tengok data tu dah released - teruk kena syarahan) 

Okay... back to story ... aku secara TAK sengaja p download data satelit acc on ICT... haaa tau tak data satelit akaun tu apa? Ha ha ha... lenkali arh citer ... ni bukan kelas statistik ... harap maklong...

Tapi seriously pagi tu haku ter download banyak data tentang ekonomi malaysia dan sumbangan ict dari official source ... sebenarnya untuk kegunaan sesi 7 Februari esok (tunggu drama esok pulak ye) 
Subhanallah ... maha suci Allah ... yang sangat baik... yang Maha Pengasih, Maha Penyayang ...
yang menggerakkan jari jemari ku ini untuk download dan baca benda yang betul pada masa yang betul ... Masya Allah ...  nak nanges rasa masa ni ...

i just can't imagine kalau Allah tak gerakkan aku untuk baca data tu pagi tu ... 
memang tak tau nak letak muka kat mana weih ...

sikit je ... nampak kecik je kan soalan dia ...
tapiiii ... i tell u ... bukan semua orang kat opis aku tu tau.
sebab kalau kau tanya berapa gdp malaysia ... majority semua dalam kelas tu tahu... semua orang opis aku tau (sebab kalau tak tau tak layak kerja situ) ... tapi ni dia spesifik tanya sumbangan ict dalam ekonomi malaysia ... tak terduduk ko nak jawab... hadoiiii senak perut aku ... 
ahkak pun ... dengan mata kuyu nya ...
dengan BI lintang pukangnya tak sempat nyusun ayat...
kalo ko suruh aku cakap melayu pun belum tentu aku boleh time ni ... ha ha ha...
menjawablah aku ... 


dan errrr aku doubt that depa paham ... ha ha ha...
sebab aku pun nyaris tak paham apa yang aku cakap.
sebab aku ni ada masalah menyusun ayat yang serius ...

maka - kedepan lah aku ... menulis ...




aku tengok henfon tu banyak-banyak kali bukan apa ...
aku takut aku ter released data yang tak bolehreleased.
banyak kali aku belek supaya betul data tu public released...
hadoiii ... serious aku cuak time ni ...
kalau kau takat bentang dalam malaysia - kat kolej mana-mana, 
ada ampun lagi ... ni ad hoc kot... bawak nama tanah air kot... hu hu hu ...
(aku serik gak nak g oberC assignment dah ha ha ha ... )


So ryo san sensei cakap ; "hey guys, what else (tepuk lah sikit ... hahaha - katanya ... she done a good job - at least she proof to me that she is very professional with her phone" ...

kannn aku dah kata - dia syak aku main henfon je dalam kelas ... 
sorry sikit - henfon aku tu game pun tak ada ...
ha ha ha ...

Tapi apa-apa pun ALHAMDULILLAH.
THANK YOU ALLAH.
kalau Allah tak tolong - aku memang tak boleh jawab...
gerenti + confirm malu sampai bersara ... 
I'm nobody ... I'm nothing without Allah's love + bless + help.
Subhanallah ... Alhamdulillah... Allahuakbar ...
Masya Allah ... 



cover ... muka cuak kelam ... ngantok ...
ha ha ha...
okay dah jom sambung ke sesi seterusnya ...



lawatan ke tapak creativity para student kat KBC ni.
seriously depa ni hebat + talented + creative ...
rasa nak import je bawak balik malaysia ...
diaorang ada anime diaorang sendiri ... ada komik sendiri ...
hebat dowh ...  aku nak lukis orang lidi pun fail... hi hi hi...






tak ingat sangat pasal karya ni ...
ada sesuatu mengenainya yang menyebabkan dia menjadi tumpuan ...



okay ... habis ... jom turun bawah main leap motion ....


 



best je aku tengok depa main ...
sampai ke sudah tak tiba tiba giliran aku ...
abglong main tak mau lepas ...
daus cakap benda ni ada je kat mosti - dan janji nak tunjuk...
sekali dah balik tanah air ... masing-masing sibuk n lupa ... 
daus pun dah p cuti belajar dah ... ha ha ha ...

Last sebelum balik ...

ZU cakap dia ada 4misi kot datang jepun ni.
Salah satunya kena ambik gamabr ngan mamat jepun ... 
meh lah kita tolong Zu sempurnakan misi dia ...
kang dia tak nak balik kang ... ha sian anak-anak zu and en.asben beliau ...
hi hi hi

yeah ... zu dan huda ... mesti kena ada koleksi merapik disetiap lokasi ...
ye ketua wan dan daus ... sila sila ... aku tau korang memang suka langgar gambar aku ...
ha ha ha ... 

dan yang ni WAJIB ... 
bergambar dengan cikgu besar yang baik punya tanya soalan cepu cemas tu ...
ha ha ha ...


Last but not least ...
untuk kenang-kenangan YLP @ KBC, Okinawa Japan ...

dah habis site visit hari kesepuluh ...


ni ada adegan tunduk haik - haik 4 5 kali ...
sampai aku tertanya - tanya bila nak berenti ... 
ha ha ha...

as usual ...
budaya menghormati tetamu ...
hantar sampai ke laman tangga bas ... 
babai babai sampai bas jalan ...
comel kan ... ;-)


dannnnn malam tu ... kami tidur lambat ... buat assignment + slide + demo presentation 
untuk HARI YANG BESAR ESOK 7.2.2015
Stay tune ... stay alive ... Jumpa lagi ...
Insya Allah ...  


#ILOveMyOkinawaFrens
#ThrowBackOkinawaStory 

@Loves_nhhas

Rekod catatan throw back yang lalu :

Hari 18 - I left my love in OKINAWA ... Cintaku tinggalkan di Okinawa ...

23 comments:

  1. Hmmmm, walaupun kita belajar ekonomi sikit-sikit, sampai sekarang tak tahu GDP Malaysia berapa. Nampak tak ignorant nya macam mana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hamboiii dik farah...tak baik... awak nnt ditimpa tulah tak boleh balik malaysia baru tau... hu hu hu...

      Walau kita tak berapa ngam dengan beberapa isu negara tapi jangan sampai tak ambik tau tentang negara kita...
      #negarakitatanggungjawabkita...

      Hi hi hi...

      Delete
    2. Bukannya tak nak tahu. Tapi, tak sempat nak ambil tahu. Dekat Canada asyik sibuk belajar pasal negara dia. je. Dah tu, dah lama tak ambil subjek ekonomi. hihi.

      Hal-hal lain yang pasal Malaysia especially yang panas-panas tu, insya Allah saya tahu. haha

      Delete
    3. Ha ha ha... lek la...
      Akk saja je.
      Alaaa masa akk study dulu pun langsung x ambik pot semua ni...
      Ha ha ha...
      Seriously... u r far more better than me sister...
      Hi hi hi

      Delete
  2. Pasal orang yang selalu tangkap gambar orang masa tidur ni, ingatkan bila besar dah takde. Rupa-rupanya ada lagi yang cheeky macam ni lagi.

    Kawan-kawan saya semua jenis yang macam tu. Itu pasal kalau naik bas dengan diaorang, saya tak boleh nak tidur. Takut diaorang tangkap gambar tidur mulut menganga-nganga ke macam mana nanti. hahahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak je gambo tdo ms trip okinawa ni... gambo eden pun ada... ha ha ha... rasanya ada gambo hampir semua org yg tdo... ha ha ha

      Delete
  3. Sungguh best kawan-kawan anda... Penghibur hati membacanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sangat best... semua best.
      Rindu betul kat diaorang ...
      Hi hi hi

      Delete
  4. yang paling gua tengok while scrolling is gambar kakak.. phewwwwit..

    ReplyDelete
  5. bestlaa ada chance jugak dapat trip cenggini..

    ReplyDelete
  6. cehhh 6 feb 2015, dah setahun baru nak update, basi lah huda oiii hahahaha :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha ... basi ke?
      Tak pernah update lg kt sini ...
      Kira blom basi lagi kot...

      Delete
  7. punyalah ingatkan huda dapat gi jepun lagi ;)

    ReplyDelete
  8. ni kira mengimbas kenangan sambil backup gambar dalam blog lah ni yer ... sweet memory kan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha ha ... back up katanya..boleh lah ... ha ha ha

      Delete
  9. Hebat huda menggoreng secara professional
    Tapi masa ni den da start asik ingat rumah sampai botol air tertinggal kat oic disabgka tertinggal di kbc.. haih.. dan masa ni kulit2 tubuh dah menjadi kering dan mula gatal2... so kepada yg tak biasa weather obesi sila bawak alat2 yang bersesuaian untuk ditempek di badan memasing.. obat kat obesi ni kalau dpt pun tatau halal n regenya pun mungkin mencekik darah habaq hanggggg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tau tak pe. Botol air punya pasal jadi "sesuatu" sgt time tu...
      Yang pasti mlm tu kak long cuci semua plate yg kiteorg guna utk mkn... ha ha ha. Tenkiu kak long..

      Delete
    2. Pasal sejuk tu ... hmmm
      Wan san telah mmbuat harta vaselin kita... ha ha ha... sib baik kulit kita x de masalah sgt d tmpt sejuk...

      Rezal pulak... katanya muka dh sakit ... sian punya pasal bg lh lotion kita...
      Padahal dh bgtau lotion tu bau wangi n feminin... dh rezal nk jugak.
      Bila guna terus dia ... "hoiii wangi nye dh mcm ladies sgt" ...
      Ha ha ha... dah sah2 perempuan nye kan....
      Terus lunch tu rezal dating ngn mana chieh kuar g cari cream ...

      Delete
  10. Pasal gambar budak2 kbc produce tu
    Depa shoot kat terowong utk dptkan effect camtu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak long ... dah missed 1 hari ... meh tlg hapdet meh..

      Delete
  11. kena jawab on the spot memang lah gabra kan..Alhamdulillah, Allah Maha Mengetahui..

    ReplyDelete

Nak Komen?
Silakan.Moga beri komen yang bermanfaat. Setiap yang kita tulis Allah akan nilai.Betul tak? (*_*)