Friday, February 5, 2016

05022015 : Visit ICT 2&3 : OIST vs OITSP

Assalamualaikum warahmatullah wabarakatuh ...

Hari kesembilan (9)

Semasa mula - mula menerima "folder pengajian" ketika sampai ke kelas 7 hari yang lalu , ketika aku belek-belek outline course, aku ingat depa typo ... rupanya betul wujud dua tempat berbeza walaupun abbreviation hampir sama.  Tergeliat juga aku nak ingat dan menyebutnya dan sebelum sampai - aku asyik confuse dan salah sebut ... sampai yang lain pun confuse di buat aku... ha ha ha...

OIST = Okinawa Institute of Science and Technology =
universiti - hanya menaja pelajar-pelajar master dan PHD tapi kebanyakkannya PHD. Dan OIST adalah sangat INTERNATIONAL ye... tak nampak student jepun pun semasa 4 5 jam kat sini kecuali "guru besar" dan admin staff yang sambut kiteorang tu ... kiteorang ada jumpa muslim dari pakistan kat sini... sangat touching hocay... dia masih setia dengan pakaian muslim dia (lelaki) ... orang pakistan kan hebat dalam Sc n Tech ni...

Jom ... layan kisah hari ke-9.

Bangun pagi - pergi ambil air panas - 



ambik air panas ni  satu kerja yang agak "penat" ... sebab ... kena jalan ke bangunan wing sebelah - menempuh kesejukan. naik tangga.
pastu patah balik ke bilik , sampai je bilik - air pun dah suam... haila...
microwave tu walaupun dia tulis 'HALAL ONLY' - aku was was juga nak guna.
Syak wasangka aku tinggi sangat - kotlah ada makhluk lain guna main belasah je halal ke tak halal kan kan kan... cannot go with me lah...

Sementera tunggu refil air panas, aku buka sliding door kat rest room tu - nak ambil gambar sakura ... homai.... sejuk baq ang ... nah terimalah sakura hari kesembilan dari bidikan ahkak huda ...









pagi hari kesembilan agak sejuk juga sebenarnya ...
freezing ... 

bergambar sebelum bertolak dengan bas JICA ...




pagi yang agak sejuk ... dan untuk kesekian kalinya ...
aku sakit perut... aku start sakit perut dari hari ketiga dowh ...
ha ha ha... 





Ini Min (or tangan min)
min memang DENGKI ...
tangan kalau tak DENGKI ngan aku memang bukan tangan min ...
Janganlah jadi seperti min.
ha ha ha...


View sepanjang perjalanan ke OIST sangat cantik.
Subhanallah... Sangat cantik...
tapi disebabkan aku kena duduk kat seat tengah tu (akibat lambat turun kerana sakit perut) - maka tiadalah dapat aku mengambil gambar .... 
meh kita tengok ... bidikan dari kamera abglong ady ... apa yang dipetik beliau ...


as i told you in earlier entry - okinawa ni memang ada us base ...
kapal terbang tentera bersepah-sepah terbang ...

macam empangan air...
sangat cantik ... but due to moving vehicle ... so ni jer lah rupa yang abglong dapat bidik.

Industrial area ... 


for those involve in KIK ... 
Ha ... ni lah asal usul ishikawa ...
ha ha ha...


Laut ni sangat kurindui...
#SayaSUKAlaut



Okay ... dah sampai OIST ... 







Kalau min ada.... dah cukup korum "rakan sebaya" ha ha ha ... but i'm de youngest hoccay... walaupun min selalu announce diri dia the youngest... ceh...

dah dah ... jom masuk dalam oist tunnel of fortune ...
okay fine ... nama tu aku yang reka ... 
tapi laluan ni memang sesuatu sangat ... ha ha ha... 


Jepun kan selalu je bencana alam...
So precaution and action during tsunami / earthquake memang diletakkan di merata-rata -
konsepnya letak ditempat yang sering menjadi laluan orang ...


Sesuatu yang boleh diteladani dan diaplikasikan di organisasi kita - mungkin ?



Lawa tak aweq ni?  Lawa kan .... 
Sebab dia lawa ... jom ... ikut dia ...



sengih Larry San ... jalan sebelah Moi La Wa (pinjam watak xian SSS)





OIST ni IPT baru ... Its began operation in late November 2011.
Maka ini adalah model perancangan pembangunan penuh OIST ...



Jom ... ikut aku terbang ... ke puncak kejayaan ...
ha ha ha ....

 

Eventhough this is new university... by september 2012, the first class of graduates student i.e 34 in total - started their phd studies here in OIST.

Best kan kalau universiti kita view cantik macam ni...
Okinawa ni bagi aku macam jelmaan Sabah di Malaysia...

tempat lepak pun cantik sangat ...


Dah ... jom masuk dalam ...
dengar kuliah on IT...

Sebelum tu ... berkenalan dulu dengan OIST ...


Konsep OIST ...
from okinawa to the world
#TheBestInTheWorld

OIST ni kiranya research university.


Aku dengar course dia pun seram nak apply. as if tak ada fix faculty and course, i.e. they just integrate ir diverse the course s there cross any faculty ... tapi kat sini memang technical course lah contoh kalau kau ambik chemist kena ambik gak physics IT math etc... and giler tough okay syllabus dia ... or mungkin aku rasa tough sebab aku tak cerdik sangat kot ... and all 15 of us by background kerja dan course ketika di uni - memang bolehlah i.e. adalah course kiteorang kat sini ... Tapiiiii 
Nak masuk sini kena 5 kali ujian ; written and interview.
Score pun kena tinggi (aku tak ingat berapa - ada dia sebut haritu)...
Nak masuk sini semua ada penaja ye. tak ada biaya sendiri ... dah ko hebat... berebut rebut orang nak taja ko ...
Sebab... ada sebab dia...

Nothing free in this real world beb...
Allah je Maha pengasih maha penyayang maha pemurah ... Allah bagi kita macam-macam for free ... especially udara untuk kita bernafas ... tapi berapa ramai dari kalangan kita yang sedar dan hayati serta bersyukur dengan nikmat tu? Sombong lagi ada ... cisss...
okay sekian tazkirah ringkas dari ahkak huda ... 

Apa pun peluang untuk menjejak kaki kat OIST ni awesome sangat.
Kerdil sungguh kurasakan diriku yang dah sedia tak cukup tinggi ni..  hu hu hu...

Okay sambung kuliah... 
Banyak tentang network, and security ...
security tu haku hadam lagi ... masuk bab network memang kelaut lah aku...
tak boleh masuk sangat ...
oh by the way ... aku tak share lah details ye apa yang kiteorang blajar and all the notes slides ...
bukan semua benda boleh share... ye dak...

Nah ... aku share last word je ...
Sebab aku selalu tekankan benda ni kat semua teammate aku dari mula-mula aku kerja ...
Ha ha ha...


bukan tidur lah ... tu cara pelajar cemerlang ambik nota.
ha ha ha...
sebenarnya menahan sakit perut ... 



kan dah cakap tak tidur ...
nak mati tidur ... ryo san sensei dok dekat ngan aku tu... (sebelah ketua wan) .
nanti kena "skolah" ngan cikgu ... tak nak aku ...

Setelah kuliah - pergilah melawat tempat server ni ...


ni second time aku masuk bilik server.
yang first kat OCC dalam visit semalam.
tapi OCC tak bagi ambil gambar.  kat sini depa bagi. 
kat malaysia - orang macam aku tak layak diberi akses ke bilik server.
ha ha ha...
so kat oberC ni lah first time aku merasa masuk bilik server.
ha ha ha... 








Walaupun kat jepun ni was my1st time ... ko ingat aku jakun tak ? 

hahaha... abglong ngan daus lagi over kot...
ha ha ha ...
padahal diaorang ni orang "F" ... 
Yerlah kat tanah air mana boleh buat macam ni..  kannnn...

Over gilos shoot abglong ngan daus ...
kunci dalam tu betul-betul kang baru tau ... 
ha ha ha...

Dah dah.... jom pergi ambil gambar 'pre-graduation' ...

bakal-bakal graduan OIST ...
ececewah ... tapi siapa tahu one day ...
Fiza dan Daus paling bercita-cita nak ke OIST ...
sebab both of them ni memang geng-geng bijak...

Dah ... jom g makan dan solat zohor ...


break lunch kat sini ... 

ada yang order makanan kat mama chieh... perhh mahal giler bento set tu...
setelah convert rm50++ hoccay... no no no...
Dak Dafi and Helen with the prosperity bento ...

ni semua geng bento 50 hengget ... ha ha ha.

ntah kat hotel mana mama chieh tempah...

ni geng bawak bekal ... hi hi hi ...
lagi sedap bekal kiteorang...

memandangkan makanan aku dari tanah air ada banyak lagi ... 
maka aku + kak long + zu + wahidah bawak makanan sendiri...
segala jenis mak nenek sambal keluar baq ang.

tapi dak rezal dan dak haqeem geng bento yang sesat makan ngan kiteorang ...
sebab ... nak kan segala cili dan sambal yang kiteorang bawak...
bento mana ada cili ...
rezal siap offer : "nah sapa nak tukar bento ngan aku" ...
ha ha ha...

Sebenarnya hari ke-9 ni mood aku tak baik sangat...
aku letih + ngantok + sakit perut ... 
so aku tak banyak ambik gambo sangat...

Habis makan ... solat kat situ juga...
Sambil tu "geng bento" bergambar ...


Lepastu kena hambat balik ngan mama chieh...
giler-giler dia "kejan" kiteorang suh cepat sebab ada next destination ke OITSP ....

kalau ahkak wahidah, abglong ady dan khairul ketepi sikit, 
matlamat kami nak ambik gambar kat bas tu mungkin lebih sempurna ... ha ha ha... 
kaco betullah korang ni... 

Cantikkan pemandangan OIST ... masya Allah...


Alhamdulillah... 
merasa juga aku sampai dan tengok bumi ciptaan Allah ni...
Sampai ke okinawa ni Allah hantar aku...
Insaf .... hu hu hu...
Aku hanya nak jadi hamba Allah yang bersyukur... alhamdulillah... thank you Allah ...


ni hostel depa ... 


 On the way back to Urasoe ...




Jenuh kena hambat ngan mama chieh ...

Last - last bila sampai ... ceh ... tak bersambut ponnnn...
Depa pun tak ready lagi ... ceh ...

Okay .. ni OITSP
Okinawa IT Shinryo Park ...
Kiteorang boleh gambarkan OITSP ni macam cyberyjaya kat malaysia tu lah konsepnya.
or mungkin OITSP ni teknikal lagi kot.
tapi senang cakap dia macam ICT center lah kot... eh ye ke...
ha macam tu lah ... 
nanti aku kemas kini bila aku jumpa nota ea...
ha ha ha...



Okay mai dah GM depa ...
GM ni cakap bahasa jepun.
Sib baik slide dia kobi san dah translate to English.
( zu bagi nama dia ko - bo - san -haippp notty zu)


Tengok muka dia - aku teringat Otromen ... 
seriously ... 


Macam biasa ... bagi token of appreciation...
ni gilaran ahkak wahidah ... 

Lepas tu sambung kuliah IIOT (Internet of thing) ...






Pastu p melawat tapak testing IoT



aku rasa boleh ambik gambar kat tempat ni ...
kat sini tak boleh satu je.
TAK BOLEH BUAT BISING...
ha ha ha...







Okay ... mamat ni dapat ole-ole lain dari tanah air...
 haippp min kalau tak interframe tak boleh ke... haishhh partner gua sorang ni... babab kang ... 

Hmmm Jom ... dah habis dah .. 
Nak balik dah dari OITSP

..  jom balik OIC...

Balas dendam kat min ...
tapi muka dia maintain je...
ha ha ha...

Okay ... jom balik ...



Malam - berehat dan buat assignment.
Korang hingat g site visit tak ada assignment ke?
Ada weih ... 
Tapi kiteorang ni buat apa-apa pun memang sama-sama...
TEAM WORK very good one ... 







okay ... habis hari kesembilan ...

bersambung ... Insya Allah....

#ILoveMyOkinawaFrens
#ThrowBackOkinawaStory

Tetiba aku rindu kat korang ... haishhhh...
racun betul lah Throwback ni ...


Rekod catatan throw back yang lalu :

Hari 18 - I left my love in OKINAWA ... Cintaku tinggalkan di Okinawa ...

15 comments:

  1. Wa pun windu ngan korang.
    N thanks huda..mengkategorikn sy geng bijk pandai...amin3..
    Smg dpt biasiswa blaja kt oist..
    Nnt mai ler visit sy kt sn...haha
    #beranganisfree..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mesti mesti melawat...
      Doakn sy dpt hlp thn dpn...
      X dpt p sydney... p amsterdem ou okay dah...
      Doa kan tau tau tau...

      Delete
    2. Beku da segala hlp obesi ni.. tak pe la.. berangan is free...

      Delete
  2. Aduhai cantiknya pemandangan tempatnya. Kalau belajar dekat situ, mesti rasa tenang je.

    ReplyDelete
  3. bestnyaaa.. cantik ye bunga sakura tu.. :)

    ReplyDelete
  4. membaca sambil cuba memahami segala terms yang digunakan..
    ehehe.. sakura memang ohsem !! insyallah one fine day !!

    ReplyDelete
  5. cantiknya sakura ... untunglah huda dapat tengok depan mata kan :)

    ReplyDelete
  6. ingat secara details tu ... ke ada tulis dalam diari ni? :)

    ReplyDelete
  7. start tahun 2016 ni, banyak rancangan ke jepun. semua channel pun ada ajer rancangan ke jepun ... huda pun update entry jepun, cam kebetulan sangat awal tahun ni asyik terdedah dengan jepun ajer :)

    ReplyDelete
  8. mamat hensem tu ko kata mcm otromen..hihi...cantik campus OIST..

    ReplyDelete
    Replies
    1. oooo hensem... hi hi hi... maknanya oktromen hensem lah.. hi hi hi

      Delete

Nak Komen?
Silakan.Moga beri komen yang bermanfaat. Setiap yang kita tulis Allah akan nilai.Betul tak? (*_*)