Friday, July 31, 2009

Suka dan Gembira

Kalau tak dapat apa yang kita suka, belajar untuk suka apa yang kita dapat. Allah berikan kita kurniaan Nya bersesuaian dengan diri kita dari segi ketahanan, keperluan dan keinginan. Allah merancang dan Manusia juga merancang, namun sesungguhnya perancangan Allah itu adalah sebaik2 ketentuan dan keputusan serta kejadiannya. Hidup mesti tahu rasa bersyukur dan berterima kasih. Tunduk ke bumi, dongak ke langit, tiada lain yang dapat kita lihat melainkan keAgungan dan keKuasaan Allah. Lantas, untuk apa lagi kita merasakan diri kita BAGUS sangat? Perlunya apa kita merasakan diri kita TINGGI sangat? Astaghfirullahaladzim.... mudah2 an Allah jauhkan diri kita daripada menjadi orang yang sombong dan bongkak, walhal kelebihan kita itu juga merupakan PINJAMAN daripada Allah jua merupakan UJIAN Allah sebenarnya (sama ada kita sedar atau tidak).

Al Baqarah ayat 44:
"Adakah kamu menyuruh orang lain melakukan kebaikan sedangkan kamu melupakan diri kamu sendiri. Padahal kamu membaca Al-Kitab. Apa tidakkah kamu berakal?"


Al-Saff ayat 2:
"Hai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu katakan apa yang tidak kamu lakukan. Amat besar kemurkaan Allah kamu mengatakan apa yang tidak kamu lakukan."


Al-Qur'an Surah Al-Jaatsiyah : ayat 12 :
"Dan Dia menundukkan untukmu apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi semuanya, (sebagai rahmat) daripadaNya. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi kaum yang berfikir."

nihas - jom p fiesta flora 1-9 Ogos 2009 diprecint 4

No comments:

Post a Comment

Nak Komen?
Silakan.Moga beri komen yang bermanfaat. Setiap yang kita tulis Allah akan nilai.Betul tak? (*_*)