Monday, August 31, 2009

Cahaya Petunjuk Kemerdekaan

Assalamualaikum wbt...
Alhamdulillah... Allah mengizinkan aku untuk terus bernafas dan menghuni di bumi Nya ini dalam keadaan aman, tenang dan penuh keberkatan, Insya Allah. Alhamdulillah.... aku amat bersyukur atas nikmat yang Allah anugerahkan ini. Bagi aku bertambahnya umur bukan patut ditangisi kerana kita makin tua, tetapi kita patut bersyukur kerana masih diberikan kesempatan untuk membuat collection amal ibadah bagi bekalan di bawa pulang ke kediaman yang kekal abadi. Mudah2 an aku akan terus tabah meneruskan hidup yang kian mencabar ini. Selangkah lagi aku menghampiri kematian. Ya Allah mudah2 an aku dipanggil pulang dalam keadaan beriman kepada Mu Ya Allah dan dalam keadaan telah mendapat keampunan Mu Ya Allah... Ameen Ya Rabbal Alamin.

Mulanya aku ingin letakkan title entri ne sebagai O-tanjoobi omedetoo yang bermaksud, Happy Birthday. Tetapi bila direnung kembali, rasanya tak sesuai la tajuk entri berbahasa jepun. Maklum lah aku dilahirkan pada tanggal 31 Ogos bersamaan dengan tarikh kemerdekaan Negara., jadi rasanya tidak sesuai la untuk letak tajuk entri dengan bahasa penjajah yang pernah membuat onar di Tanah Melayu dahulu. Hmmm. Sudah 52 tahun Negara kita mengecapi kemerdekaan, namun adakah kita benar2 telah merdeka dari sebarang bentuk penjajahan? Wallahualam. Aku berpandangan, mungkin dari sudut peperangan yang membawa kemusnahan harta benda dan kehilangan nyawa, yeah, kita telah merdeka daripada itu semua, namun dari aspek pemikiran, pendidikan, budaya dan ketamadunan, masih banyak yang perlu di soroti dan dipelajari daripada sejarah. Kerana hidup ini umpama putaran roda. Adakalanya kita di bawah, adakalanya kita di atas. Kalau di atas tidak selamanya akan terus kekal berada di atas, kerana roda itu sifatnya bulat nescaya ianya pasti akan bergolek yang menjadi persoalannya hanyalah bila dan siapa atau apakah yang akan menggolekkannya. Begitu juga kalau berada di bawah, akan tiba saat dan ketikanya akan berada di atas. It just the matter of time. Dan pesan guru aku semasa di sekolah dahulu, kita kena belajar sejarah kerana sejarah itu berulang.... sekali lagi diulangi SEJARAH ITU BERULANG. Sama2 lah kita mengambil iktibar daripada sejarah lampau, dimana akibat tidak bersatu padu, akibat GILAKAN KUASA, TAMAKKAN HARTA, maruah bangsa dan Negara tergadai kepada penjajah. Boleh ulangkaji balik zaman kejatuhan Melaka ke tangan portugis, negeri2 selat ke tangan pihak british dan zaman serangan KOMUNIS. Semua itu menakutkan. Kalau aku soroti peperangan ketika ini di palestin, begitu kah gambaran perang... sangat menakutkan. Amat...amat...amat....
Justeru dikesempatan ini juga, aku ingin promote sikit (promote lagi), kepada readers,(kalau ada readers la blog ne), marilah sama2 bersatu hati, jangan hidup berpecah-belah (w/pun ada yang masih tak mahu admit bangsa kita telah tidak bersatu hati dan berpecah, terpulanglah kepada kefahaman masing2).

Hidup mesti tahu rasa bersyukur dan berterima kasih. Tunduk ke bumi, dongak ke langit, tiada lain yang dapat kita lihat melainkan keAgungan dan keKuasaan Allah. Lantas, untuk apa lagi kita merasakan diri kita BAGUS sangat? Perlunya apa kita merasakan diri kita TINGGI sangat? Astaghfirullahaladzim.... mudah2 an Allah jauhkan diri kita daripada menjadi orang yang sombong dan bongkak, walhal kelebihan kita itu juga merupakan PINJAMAN daripada Allah jua merupakan UJIAN Allah sebenarnya (sama ada kita sedar atau tidak).

"Adakah kamu menyuruh orang lain melakukan kebaikan sedangkan kamu melupakan diri kamu sendiri. Padahal kamu membaca Al-Kitab. Apa tidakkah kamu berakal?"
Al Baqarah ayat 44

Dan juga sempena bulan Ramadhan ini aku ingin promote juga marilah kita sama2 menghulurkan bantuan kemanusiaan kepada saudara2 seislam kita di serata dunia yang tidak dapat mengecapi nikmat hidup dalam keadaan yang aman, tak cukup makan, agar sama2 kita menghulurkan bantuan bagi meringankan sedikit penderitaan mereka.

"Sebaik-baik manusia di antara kamu adalah yang paling banyak manfaatnya bagi orang lain." ( Hadis Riwayat Muslim )


Kalau ada dikalangan kawan2 yang kesempatan, saya ingin mengajak turut serta dalam projek amal anjuran amanpalestin (
http://www.amanpalestin.org.my/) untuk sama2 menghulurkan bantuan meringan kan beban mangsa2 peperangan di palestin...

” Sesungguhnya Allah swt mencintai orang–orang yang berbuat baik. ” ( Surah al Baqarah ayat 195 )

Wallahualam...

Ok next...

Hmmm... aku juga ingin mengucapkan jutaan erm more than that, terima kasih dan rasa kasih sayang yang tidak terhingga kepada mama dan ayah yang telah membesar dan mendidik aku sehingga menjadi aku yang ada pada hari ini. Ketabahan mama dan ayah dalam mendidik kami tidak menuntut sedikit pengorbanan. Mudah2 an Allah meredhai dan merahmati mama dan ayah dan mengasihi mama dan ayah sebagaimana mereka mengasihi kami. Mama ayah..... angah sayang sangat kat mama ngan ayah. Sayang juga buat along (the best sister that i ever had), boy, adik, abang long, ai’man dan baby yang menyayangi aku dan menemani aku sama ada susah atau senang. Aku baru lepas makan kek ne. Kononnya nak buat sendiri tapi tak sempat, so beli jer la. Mama belanja. Nasib baik SR tak ada chocolate indulgence yang 1kg tu, so boy beli kek potong2 la macam 2 jenis kat SR tu. Hmmm... gambar tak ada lagi sebab tak rajin nak transfer pagi ini. Aku dah intai dah hadiah hari jadi dari mama ngan adik rasanya (biasala adik tu mana reti bagi surprise kat orang, kalau ada beli hadiah kat orang, mesti kecoh... tapi tak nak bagi lagi. Ntah apa2 ntah... hahaha... tapi tak apa, aku dah curi tgk tadi. aku mmg tak blh tgu2 kalau bab hadiah ne...
Lawa....gagaga... dapat handbag... chika, thanx I dah dpt handbag, tak payah survey lagi. Heheheh...
Seingat aku, aku tak pernah beli handbag. Semuanya dihadiahkan orang lain. Handbag yang ada 1st sekali aku miliki (yang ada betul2 punya la, bukan handbag main2 beli masa study) along yang bagi. Masa aku kat tahun akhir utm. Dahsat la along confident jer beli handbag mahal2 anta pakai pos laju... haila... nasib baik la selamat sampai. Pastu agak2 dah tak muat handbag tu bila keje biasala macam2 nak sumbat, baru niat nak beli handbag baru, tiba2 abanglong p US last year time Christmas (mmg sale best amat), makanya dapat la lagi sebijik handbag, besar sikit saiz boleh sumbat macam2 termasuk tauhu sumbat...hahaha...gurau jer... tapi masa tu aku kirim cap Gucci, tapi kesian abanglong susah payah cari semua harga ribu riban, so tak dapat la nak beli. Kot karang beli hadiah aku sorang jer orang lain tak ada sebab dah lari bajet.... hahaha... padan muka aku. Kirim tak nak kalah. Nak Gucci yang original. Kau ingat abang kau tu ceo Motorola ke... so after tak sampai setahun, gatal lagi nak beli handbag, sebenarnya aku ada size n kaler handbag yang aku berkenan sangat (bukan cap bagus2 sangat pun, cap bonia jer pun), tapi harga dia nauzubillah, hampir sebulan gaji tu, makanya masih la memendam perasaan.... hmmm... jengjengjeng.... tadi korek kotak hadiah, dah Nampak dah handbag baru ... hahaha... tapi tak sure sapa bagi.... mama ke adik... adik kata dia share ngan mama... ngelat betul budak tu.... tak per2 kita tgk esok masa sesi penyampaian hadiah...hehehe... pastu tadi p jj ngan boy ngn ayah. Konon2 nya nak cari balang kuih raya, curtain (sumpah pemalas, ada ker g beli curtai ready made kat jj, nasib baik tak ada)... pastu beli set gelas... banyak nak beli tapi semua pun tak ada. Yang ada set gelas jer... aku paksa boy suruh hadiahkan aku set gelas, pinggan mangkuk ngn set balang kuih raya.... hahahah melampau tak aku.... tapi yang hampehnya tadi ada set gelas jer... lain2 semua dah tinggal yang tak cantik so tak beli la. N lebih hampeh lagi boy suruh aku bayar sendiri dulu... ada ker patut... ishishish budak ne... takper la aku g mintak sun glasses cap bonia pulak la kat dia. Sebab ayah kutuk sun glasses aku tak canggih. Ader ker patut. Adik punya glasses lagi class.... ishishishish... pastu balik rumah tadi masa kacau mama kat dapur, cakap la nak beli pinggan mangkuk, sebab staff dah warning tahun ne diaorang tak bagi chance mmg nak datang serbu rumah aku.... huhuhu... so mama cakap nanti g ambik set pinggan mangkuk kat rumah opah sebab ada beratus biji yang masih lagi cantik tak payah gatal nak pergi beli. Sebab opah suruh g ambik kat rumah dia sebelum dia men dispose kan pinggan mangkuk tu semua... ayah pun dah bagi green lite p angkut set gelas n punchbowl kat umah opah satu lagi (aku pun tak faham apsal diaorang semua ne punya la banyak set pinggan mangkuk yang cantik2 pastu dah tak nak pakai dah)... huhu..... tak apa, nnt cuti raya aku g korek store rumah opah, g kidnap.... opah pun mmg dah tak nak gunakan lagi dah... Oh yer lupa pulak nak story,... celcom pun bagi hadiah hari jadi (50 sms percuma – ceh kedekut, cuba la bagi value rm50, so tak kisah la kita nak call ke, sms ker, ne sms sampai percuma 50, aku pun tak tau nak sms sapa. Lenguh la tangan nak taip sms)...huhuhu banyak lagi keje lain nak buat.... ok la... aku sebenarnya tgh siapkan data mapping dan cari bahan utk penulisan 2 lagi paper ttg networking dan repository ne... tapi mata dah nak kuyu dah.. . pen off dulu lah..
Last but not least, terima kasih buat kak ros (tangga pertama), ili (tangga kedua) dan en.azaraai (tangga ketiga) dalam meng wish kan doa2 dan kata selamat sempena ulangtahun kelahiran aku yang ke......26 tahun....ok aku akan clearkan inbox sebab confirm esok tak larat nak delete msg (perasann ramai orang nak wish la tu... hehehehe....

Ok, selamat meraikan ulangtahun kemerdekaan yang ke 52 dengan penuh rasa kesyukuran dan keinsafan...
Assalamualaikum wbt....

-nhhas ( sentiasa berusaha untuk menjadi lebih baik hari demi hari, Insya Allah)


1 comment:

  1. Salam,
    Sedikit tambahan

    Surah Al- BAqarah: Ayat 195:
    "Dan belanjakanlah (harta benda) mu di jalan Allah, dan janganlah kamu menjatuhkan dirimu sendiri ke dalam kebinasaan dan berbuat baiklah, kerana sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik"

    ReplyDelete

Nak Komen?
Silakan.Moga beri komen yang bermanfaat. Setiap yang kita tulis Allah akan nilai.Betul tak? (*_*)