Tuesday, September 1, 2009

1/3 Yang Kedua

Assalamualaikum wbt...
Hari ini = 1 September 2009 = 11 Ramadhan 1430H = usia saya 26 tahun 1 hari.

Ini bermakna, 1/3 Ramadhan 1430H telah meninggalkan kita (sama ada kita telah melaluinya dengan suksess atau kita sekadar tidak ambil peduli.)

”Pada awal ramadhan itu (1/3 yang pertama) – ada rahmah, di pertengahannya (1/3 yang kedua) – ada keampunan dan diakhirnya (1/3 yang ketiga) ada keselamatan daripada azab api neraka.”
(maaf – tak pasti hadis diriwayatkan oleh siapa – who knows, bantu saya betulkan kalau saya tersalah).

Diriwayatkan dari Hasan bin Ali t. ia berkata : Rasulullah saw. telah mengajarkan kepadaku beberapa kata yang aku baca dalam qunut witir : ( artinya ) "Ya Allah berilah aku petunjuk beserta orang-orang yang telah engkau beri petunjuk, berilah aku kesehatan yang sempurna beserta orang yang telah engkau beri kesehatan yang sempurna, pimpinlah aku beserta orangyang telah Engkau pimpin, Berkatilah untukku apa yang telah Engkau berikan, peliharalah aku dari apa yang telah Engkau tentukan. Maka sesungguhnya Engkaulah yang memutuskan dan tiada yang dapat memutuskan atas Engkau, bahwa tidak akan hina siapa saja yang telah Engkau pimpin dan tidak akan mulia siapa saja yang Engkau musuhi. Maha agung Engkau wahai Rabb kami dan Maha Tinggi Engkau. ( H.R : Ahmad, Abu Daud, Annasa'i, At-Tirmidzi dan Ibnu Majah ).

Diriwayatkan dari Abu Hurairah ra. ia berkata : Telah bersabda Rasulullah saw: "Setiap amal anak bani Adam adalah untuknya kecuali puasa, ia adalah untukku dan aku yang memberikan pahala dengannya. Dan sesungguhnya puasa itu adalah benteng pertahanan, pada hari ketika kamu puasa janganlah berbuat keji , jangan berteriak-teriak ( pertengkaran ), apabila seorang memakinya sedang ia puasa maka hendaklah ia katakan :" sesungguhnya saya sedang puasa" . Demi jiwa Muhammad yang ada ditanganNya sungguh bau busuknya mulut orang yang sedang puasa itu lebih wangi disisi Allah pada hari kiamat daripada kasturi. Dan bagi orang yang puasa ada dua kegembiraan, apabila ia berbuka ia gembira dengan bukanya dan apabila ia berjumpa dengan Rabbnya ia gembira karena puasanya. ( H.R : Al-Bukhary dan Muslim)

Hmmm... kita telah masuk 1/3 yang kedua, dimana tawaran keampunan telah dibuka. Semoga di 10 malam berikutnya ini tidak kita sia-siakan, benar2 aku berdoa bermohon mengharapkan simpati dari Allah agar dosa-dosaku yang menggunung tinggi itu mendapat keampunan Allah.

”YA Allah ampuni daku. Berikan daku taufik dan hidayah Mu agar aku mengikut petunjuk Mu dalam menyelusuri kehidupanku ini. Jadikan aku hamba Mu yang sentiasa mensyukuri nikmat Mu Wahai Allah. Panggillah aku pulang dalam keadaan husnulkhatimah, dalam keadaan Kau telah menerima taubatku dan dalam keadaan Kau telah mengampuni daku.... ameen ya rabbal a’lameen”

Diari 10 Ramadhan 1430H... KATAKAN TAK NAK KEPADA BAZAAR RAMADHAN.

Semalam telah dipaksa oleh boy supaya ke bazaar ramadhan. Abih dah target aku utk langsung tidak mahu ke bazaar ramadhan sepanjang ramadhan 1430H ne. Specifically bazaar di pjaya. Seperti dijangka – amat mendukacitakan... Adus. Peniaga2 kurang jujur/ kurang berhemah sekali kerana separuh daripada makanan yang dibeli semalam TIDAK BOLEH DIMAKAN kerana rasanya telah tidak sedap dalam erti kata, macam rasa makanan hari sebelumnya dan hampir nak basi. Penyudahnya semalam after terawih, mama masak makanan lain sbb makanan yg dibeli ketika berbuka DAH BASI. Sungguh membazir. Ok ini adalah 1ST DAN LAST ke bazaar ramadhan specifically pjaya. KATAKAN TAK NAK KEPADA BAZAAR RAMADHAN.
Sebenarnya bagi aku kalau membeli tak kira lah makanan, pakaian dll, aku lebih suka niatkan membeli sambil menderma, membantu ekonomi orang islam, tetapi amat mendukacitakan kenapa masih ramai peniaga2 melayu ne, tidak berhemah dalam meniaga… haila… bulan puasa pun nak berlaku tidak jujur kah? Dah la zaman kegawatan ne… kalau la kita ne jujur dan amanah dalam apa yang kita lakukan dan kerjakan, maka aman lah dunia ne. (wake up dear, jangan dream too high, manusia ne rambut pun dah tak sama hitam, apatah lagi hati kan)...

-nihas (Hari ini telah berusia 26 tahun 1 hari - alhamdulillah)

No comments:

Post a Comment

Nak Komen?
Silakan.Moga beri komen yang bermanfaat. Setiap yang kita tulis Allah akan nilai.Betul tak? (*_*)