Wednesday, October 7, 2009

Inspirational Words...

Inspirational Words...

Ada yang bertanya kenapa aku lebih gemarkan kad ucapan berbanding hadiah yang berbentuk material. sapa kata neh. Kau bagi aku handbag ghega 300rm confirm eden suko, bingung la tu kalau eden tak suko. Tapi daripada ekau buang tiga belas hengget beli hadiah bukan2, eden lebih suka ekau bagi eden buku ka, or kad ucapan yang kreatif lagi penuh inspirasi dan motivasi sebab ; Words that enlighten the soul are more precious than jewels. Ecececewah... ayat tak nak kalah. Ne menurut kata Inayat Khan la. Walaupun aku berpendapat both I LIKE the most; words, n jewels. (hahaha...tamak).

Tak... sebab nya kalau kawan2 bagi aku kad ucapan, tak la membebankan sangat nak beli kan + boleh simpan sampai kad tu reput atau di makan anai-anai (tu pun kalau aku tak jaga betul2 la) hihihi... handbag 3ratus tu mama, along ngn adik bongsu aku jer yang tergamak nak bagi. Hihihi... high taste depa tiga orang ne. Aku lagi high, rasa nak yang 3ribu tuh, tapi bila fikir2 balik, ramai lagi orang miskin ngn anak yatim tak makan, maka aku beli jer la “uncang” ghega spuloh hengget jer… kahkahkah… sampai mak aku, makcik2 aku semua bising cakap aku selekeh. Eh hello, bukan selekeh la… “simple”… jadi memandangkan aku sayang kat diaorang, dan diaorang pun sayang kat aku, diaorang hadiahkan aku handbag yang vogue gitu, so aku pun pakai la sekali sekala especially depan diaorang, saja ambil hati, mana tau esok esok dapat lagi… hahahaha… eh ne cerita apa sebenarnya aku nak story ne… banyak kona kona la budak sorang ne…

Dalam hidup ne, aku percaya what you give you’ll get back. N my besh fren Cikgu Iwani pun suka la nak menambah kata – kata aku dipetik dari pepatah Jepun “If you take something not belongs to you, nature will take it back from you”.

Jadi bagi aku;


JANGAN CURI HAK ORANG dan
TANGAN YANG MEMBERI LEBIH BAIK DARI YANG MENERIMA.
KALAU TAK DAPAT JADI PEMENANG, JANGAN JADI YANG TEWAS...

(dis ”tangan...” reminds me ttg satu lirik lagu erm tak ingat nama penyanyi tu, aku suka lagu ne since i was a kid:

Tangan Yang Memberi Lebih Baik Dari Yang Menerima.
Menolong Orang Jangan Harap Balasannya.
Biar Dengan Ikhlas, Janganlah Separuh Hati.
Tiap Yang Berbakti, Tuhan Akan Memberkati.

Kita sering menyalahkan takdir, melihat sesuatu kepunyaan orang lain adalah lebih baik daripada kita, ingin men transformers kan diri menjadi si A, si B dan si dot..dot...dot...
Walhal sebenarnya tanpa kita sedari, banyak orang nak jadi macam kita. Bak kata pepatah (taktau wujud ke tak pepatah ne, kalau tak, anggap jer ar pepatah baru heh)


Rumput di seberang sungai selalu nampak lebih hijau....

Matlamat sering menghalalkan cara menjadikan seseorang manusia itu hilang prinsip hidupnya (or mungkin dia memang seorang yang tidak berprinsip). W.H.A.

Manusia yang cemerlang dalam hidup adalah manusia yang mempunyai PRINSIP, jelas dengan PRINSIP yang dipegang dan tidak menggadaikan PRINSIP nya dalam memenuhi sesuatu matlamat. Seseorang dengan tujuan yang jelas, akan membuat kemajuan walaupun melalui jalan yang sukar, Tapi seseorang yang tanpa tujuan TIDAK akan mencapai kemajuan, walaupun berada di jalan yang mudah...Matlamat yang jelas di + dengan Keazaman, Komitmen yang tidak berbelah bahagi, Prestasi yang konsisten, Istiqamah dan Yakin kepada Allah dapat memberi kita kekuatan dalam mencapai matlamat hidup.

Persoalannya, berapa ramai yang jelas dengan MATLAMAT HIDUPNYA? Anda....bagaimana?

Nihas (bukan senang nak jadi senang dan tak susah nak jadi susah).


p/s: found an inspirational blog to follow today: Sis Zabrina

2 comments:

  1. Blog Sis Zabrina tu sangat bagus :)

    ReplyDelete
  2. YUP... WARNA WARNI KEHIDUPAN. CHOICE(S) IS ALWAYS ON OUR HAND, BUT WE ALWAYS CHOOSE THE WRONG DECISION. NIKMAT DI DEPAN MATA TAK TAHU NAK SYUKURI DAN HARGAI. BILA DAH DI AMBIL PERGI SESAL TIDAK BERGUNA LAGI.

    ReplyDelete

Nak Komen?
Silakan.Moga beri komen yang bermanfaat. Setiap yang kita tulis Allah akan nilai.Betul tak? (*_*)