Monday, May 9, 2011

Put TRust on Allah

Assalamualaikum wbt...
Pernah tak rasa seperti tak puas hati ja dengan orang lain... Mesti pernah atau mungkin seringkali ini terjadi. Hmmm... benar. bukan mudah nak rasa puas hati. Kadang-kadang memang panas hati juga dibuatnya, apabila kita bersusah payah atur dan uruskan sesuatu, orang lain dah lah tak bagi sumbangan tak kiralah dari aspek, idea, tenaga, wang ringgit hatta doa jauh lah sekali. tetapi ditambah pula dengan cakap-cakap belakang, tidak memberi sokongan (dah diuruskan semua, tinggal suruh pergi join sahaja pun ada yang banyak songeh nya)...
Bukan senang nak berlapang dada berhadapan dengan orang-orang sebegini. bukan mudah untuk bibir terus mengukir senyuman tatkala hati benar-benar dihiris tajam... Allahuakbar....
Sesungguhnya amat bersyukur dan gembira rasa hati tiap kali berhadapan dengan situasi sebegini, Allah ilhamkan untuk terus bersyukur dan hanya mengharap dan bergantung kepada Nya. Allah ilhamkan untuk ingat, "Kalau kita bantu mudahkan kerja orang, Insya Allah, Allah akan mudahkan urusan kita"...
Allahuakbar... terima kasih Ya Allah...
Pertolongan Allah lah yang lebih kita harapkan... betul tak? Allah MAha Berkuasa atas segala sesuatu...
Masih segar dalam ingatan kejadian hujung tahun lalu semasa ditugaskan disebuah pulau di utara tanah air. Kerja yang sepatutnya dibawah tanggungjawab pegawai lain telah diserahkan kepada aku dengan selamba yaya nya atas alasan pegawai tersebut BIZI. (ok mungkin dia beranggapan aku lah manusia terlapang dalam pejabat ini)...
Menerima tugas tersebut dengan seribu satu rasa yang amat terbeban, berdebar, tertekan dan pendek kata dengan perasaan yang amat negatif lah. Ditambah pulak pegawai yang perlu aku ganti itu memang tak berapa ngam dengan aku. Tak tahulah apa masalah dia yang sebenarnya sama ada personel atau atas urusan kerja, tapi dia adalah sangat susah untuk bekerjasama dengan aku. Dahlah aku kena siapkan kerja dia... lama kelamaan aku duduk dan berdiam diri, cuba untuk mencari dan mengutip saki baki motivasi diri, untuk redha dan ikhlas... Aku adalah seorang yang perlu ada rasa ikhlas dan redha untuk berbuat sesuatu, kalau tak memang sah confirm perkara tersebut gagal dengan teruknya. Jadi sebelum memulakan tugasan yang diberi, aku bermuhasabah, mencari keampunan dan keredhaan Allah. sehingga motivasi aku pulih dan hati aku lapang dan redha untuk meneruskan tugasan tersebut.
Kunci yang aku pegang: PUT TRUST ON ALLAH. Mintalah pertolongan dari Allah dengan jalan yang sabar dan mengerjakan solat. Jangan lupa berdoa. dan aku cuba ikhlaskan hati, dengan kata-kata "kalau kita bantu mudahkan kerja orang, nanti Allah bantu mudahkan urusan kita, Insya Allah".
Dan ternyata Allah memberi bantuan yang sangat-sangat diperlukan. dari segenap segala aspek. Terima kasih Ya Allah... Sesungguhnya hanya pada Mu aku bergantung harap.
Semoga aku menjadi hamba Mu yang sentiasa mensyukuri nikmat mu Ya Allah.... Ameen...
When recall back on those days, or even this morning when we woke up, Allahuakbar… to little we spent our time n life to thank Allah… We use to take for granted to a small thing(s) that we thought it was small … such as ability to go to toilet every morning... Hope, we’ll be thanking Allah (swt) from the bottom of our heart for all our blessings every time we raised our hands in du`a instead of asking Him for some worldly matter...
Jadi aku kongsikan satu artikel yang amat menyentuh hati aku pada hari jumaat yang lepas, boleh baca sepenuhnya di capaian INI.
Happy reading… semoga bermanfaat ya…
dan kongsi doa ini dipanjangkan oleh seorang teman yang (*_*)
Baca doa bermula “RABBI (pada baris kedua)…….sehingga habis ayat. Surah ke 46 Al Ahqaaf ayat ke 15:

Terjemahan: Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah. Sedang tempoh mengandungnya beserta dengan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa tiga puluh bulan. Setelah ia besar sampai ke peringkat dewasa yang sempurna kekuatannya dan sampai ke peringkat umur empat puluh tahun, berdoalah ia dengan berkata: “Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatmu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadamu, dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadamu)”.

(Nota: jangan kedekut untuk doakan sejahtera buat semua yang disekeliling kita, ayah ibu, adik beradik, saudara mara, saudar seislam, bos-bos kita, pemimpin-pemimpin kita, jiran-jiran kita, rakan-rakan kita, semua lah muslimin dan muslimat saudara seislam kita...)

No comments:

Post a Comment

Nak Komen?
Silakan.Moga beri komen yang bermanfaat. Setiap yang kita tulis Allah akan nilai.Betul tak? (*_*)