Saturday, August 4, 2012

Ramadhan di Bumi Melbourne - siri 3


Sebelum kita lanjutkan penceritaan...
Jom kita layan lagu "Hikmah Kembara" yang aku ceduk dari You Tube neh.
Versi sendiri - of course lah i tak upload kat You Tube... heheheee...

...Ayuh... kita Melihat kebesaran Tuhan...

Assalamualaikum wbt...
ALhamdulillah... Dah seminggu balik tanah melayu setelah bermusafir ke tanah kangaroo selama 6 hari 6 malam (walaupun tiada aku temui kangaroo di sana melainkan atas keychain dan fridge magnet....heheheee)
Betul-betul macam orang kampung masuk bandor.... (*_*). Sampai time winter. A day before arriving, temperature in Malaysia was 30degree. Sampai airport melbourne, pilot announced temperature here is 4degree... tapi 2 jam lebih Q nak melepasi imigresen aussie, tidak lah merasai kesejukannya kerana dalam airport ada warmer. Hah... cabaran bermula bila sampai rumah adek... Spesifik sikit dalam bilik adek. Sebijik duduk dalam peti ais tempat sejuk beku tu... huhuhu.... Heater bilik dia rosak. Dan aku pun tak tahu lah apsal bebudak ne tak pergi report. Gilers terseksa aku nengok adek aku dok "dalam peti ais sejuk beku" selama sampai sini. gilers kejam.... Malam.... sumpah tak boleh tidur... kesian ibu... sangat letih tapi sebab terlalu sejuk sampai tak boleh tidur...Lasty tidur bilik member dia yang heater nya hocay...
Oh yer... Jom Cerita dari awal lah...
Day 1: Tiba di Melbourne airport yang tiada ku reti nak menyebut namanya pada 19 Julai 2012 (29 Syaban 1433H).  Dalam erti kata lain, lusanya puasa... Heheheeee...
 Setelah beraksi selama hampir 2 jam untuk melepasi kastam dan imigresen akhirnya kami berjaya keluar... Ceh yer yer jer pakai baju tebal ingatkan 4'c tu dah beku dah... sekali.... berpeluh lagi... adalah...
(nota... tetiba time tu ter missed "bodyguard sementara" kat jakarta - yer lah, kat sini aku ngan adek kena angkut bag sendiri.... banyak dan berat pulak tu.... heheheeee)...
Tapi tak kisah lah... janji semuanya ok... Dan just nak rekod disini,  imigresen aussie (at least yang aku jumpa ketika pergi dan balik), adalah yang terpaling Ok...cakap ngan kiteorang baik-baik siap boleh beramah mesra sesaat dua lagi... Tak betul isi departure card, dia suruh ketepi dengan cara baik dan datang semula ke kaunter tanpa Q semula panjang berjela...
Nota: imigresen paling kurang ajar pernah aku mengadap adalah di china... sorry to say... tapi memang biadap nak !@#^&... eeeeiiii....trip p china aku tak upload lg...sakit hati nyer pasal...hihihihi.
Ok, setelah adek buat muka toya seperti entri Ramadhan di Bumi Melbourne - siri 1, maka kiteorang pun naiklah taxi besar gedabak untuk balik ke clayton... Waaaaa.... mahal gilers... dah nak ketaq lutut nengok meter tu bergerak... So next time kalau aku g melbourne lagi hampir PASTI akan ku sewa kereta dari airport lagi...Insya Allah... ne translation license pun dah buat sebenarnya sebagai persediaan nak berjalan-jalan kat melbourne ne... tapi ibu tetiba tak bagi sewa kereta... so kenalah kami naik public transport kat sana.  Reason ibu tak bagi sewa kereta ialah kerana ini 1st time aku jejak kaki kat bumi melbourne (walaupun aku dah memandu lebih dari 10 tahun....ish ish ish...), ibu masih risau untuk membenarkan aku memandu di negara orang... So sebagai anak yang solehah, kena lah taat... Tapi bila tengok bayar cab pergi balik airport jer dah menyamai sebulan saving gaji aku, maka ibu pun cakap "lain kali kita datang, kita sewa kereta jer, mama rasa angah boleh drive kat sini".... Hahahaaaa... ibu memang kelakar.... Rasa nak claim jer tambang taxi kat ibu.... hahahaaaa....memain jer.... i love you lah ibu....
ok bla...bla... naik cab, sampai umah adek seperti entri Ramadhan di Bumi Melbourne - siri 2, dah rehat sekejap dalam bilik sejuk beku tu, maka kami pun keluar semula ke pekan clayton yang ternyata seperti pekan koboi tapi tak der ar koboi bawak pistol 2 dan naik kuda... hahaha....(tapi aku dengan ibu suka jer tempat tu... peacefull in mind)....
(nota: abah suruh along g attachment setahun dua kat texas supaya abah boleh jadi koboi... hahaha....selamba betul... pastu aku tersedak nak bayar flight fare ke texas)....
sib baik lah adek blajar kat aussie jer, tak ler jauh sangat.... jauh tak jauh -  9 jam jugak ler duduk dalam kapal terbang.... Banyak jugak lah surah sempat khatam... Peacee(*_*)...
Nak p clayton town, kami naik bas kat U adek... kah kah kah... aku tak sampai hati nak tunjuk gambar "pintu gerbang" U adek... kang dia kecik ati lak....
walaupun dalam ranking ke-2 or 3 Top uni kat sana, tapi U dia buruk giler.... serious kalau aku, dah nangis dah... aku tak suka belajar kat tempat buruk... Hahaha.. kira pintu gerbang kat U aku ngn along blajar lagi grand lah.... aku siap cakap...
"weih, buruk gile.... abis tu konvo nak ambek gambar kat mana? tak grand lah... ne nak ambik gambar salam perantauan tak adalah pintu gerbang"....
selamba jer budak kecik tu cakap... "alah, g jer ambik gambar kat depan sky deck or tumpang jer pintu gerbang RMIT, or uni melbourne or mana2 uni lah... state library pun boleh" hahahaha....
Aku tanya dia, apsal pilih belajar kat sini? sebenarnya kata adek... Monash (ok kantoi, monash tak cantek... heheheeee)....ok ulang semula... kata adek...:
"sebenarnya monash ne tak masuk langsung dalam senarai adek nak g.  sebenarnya adek ngan Afi nak g top uni kat sini i.e ANU... And the best thing is, kiteorang dah dapat tempat pun kat ANU tu... bukan senang ooo nak dapat.. senior sebelum kiteorang, sorang pun tak dapat.... tapi ntah macam mana last minute comunication break down, kiteorang tercampak kat victoria ne... Mungkin sebab nak bawak ngangah g beli limau kat vic mark kot"..... ek ele.... angah plak....
so aku tanya adek "ANU tu kat mana?"
"ANU tu kat canberra.... alah kat opis yang ngangah nak pergi tu.... nanti everytime angah ada meeting ke apa2 event kat canberra, boleh lah adek pow ngangah n merasa dok hotel"....
hahahahaaaaa.....  pandai adek aku.... pastu aku tanya lagi.... "Canberra tu time winter berapa degree?"
Dan senior adek cakap, canberra is -10'c....hahahahaaaaa... (budak tu aku panggil dia gabenor sebab asal kiteorang balik keluar berjalan jer dia buat inspection "beli apa? berapa ratus habis?"... hahaha...kelakar lah si gabenor tu...
ok dengan selamba nya aku cakap, now i know why Allah sent you in vic.  Kalau baru 4'c pun akak ko dah tak boleh tidur 3 hari, kalau -10'c,  nescaya the next day aku dah beli tiket balik tanah melayu.... hahahaaa....
hmmm ok lah... sambung cerita nanti.... nak p ambik tempahan cookies raya I yang glamour tu.... Nak pos ke budak kecik ne lah.... eiiii...haritu tak cakap nak....Semoga selamat tiba lah kiriman cookies raya ku....ameeen....
 
ok sebelum berhenti siaran.... ne lah rupa pekan clayton...
 
 
ada kedai jual nasi beriyani pakistan if tak silap namanya Student Cafe... kiteorang bersantap kat situ...  tapi terlupa lak nak ambik gambar.... ambik gambar pinggan jer sebab dia pakai corelle...
 
hahaha... jangan main... ala.... kat sana corelle murah tahap gaban... macam cap clayton kat malaysia jer...  so apa heran deeee....
 
 
Ok jumpa lagi dalam catatan siri - 4....Insya Allah

No comments:

Post a Comment

Nak Komen?
Silakan.Moga beri komen yang bermanfaat. Setiap yang kita tulis Allah akan nilai.Betul tak? (*_*)