assalamualaikum wbt....
Melaksanakan puasa sunat selepas bulan Ramadhan
merupakan satu petanda bahawa puasa Ramadhan kita diterima Allah. Sesungguhnya
apabila Allah s.w.t menerima amalan seseorang, Dia akan menjadikannya tetap
melakukan kebaikan selepas itu. Sebahagian ulama berkata: Ganjaran kepada
kebaikan adalah kebaikan selepasnya. Sesiapa yang melakukan kebaikan, lalu
mengikuti selepasnya dengan kebaikan yang lain, ia merupakan petunjuk amalan
kebaikan yang pertama diterima Allah. Begitu juga jika seseorang melakukan
kebaikan, kemudian diikuti dengan melakukan kejahatan, ia merupakan petanda
kebaikan yang pertama tadi tertolak dan tidak diterima Allah...
Ada 2 link menarik dan semoga bermanfaat yang saya nak kongsikan... dan sebagai rujukan untk diri sendiri Insya Allah...
tapi in case lah kan, saya malas nak click link ne, so saya copy paste lah juga kat entri ne... (de one from alkahfi.com.my ya...
*******@*******
Abu Ayyub al-Ansari r.a berkata bahawa
Rasulullah s.a.w bersabda: Sesiapa yang berpuasa di bulan Ramadhan kemudian
mengikutinya dengan enam hari di bulan Syawal, seolah-olah dia berpuasa selama
setahun [Sahih Muslim : 1991]
Dalil di atas terang bagaikan mentari
menunjukkan kepada kita bahawa merupakan satu sunnah untuk umat Islam
melaksanakan puasa sunat selama enam hari dalam bulan Syawal.
Terdapat banyak faedah melakukan puasa
enam di bulan Syawal. Al-Imam Ibn Rajab al-Hanbali menyenaraikan beberapa
faedah tersebut
1) Mendapat pahala puasa setahun
Berpuasa selama enam hari dalam bulan
Syawal selepas Ramadhan akan melengkapkan pahala puasa menjadi seperti pahala
puasa selama setahun penuh sebagaimana telah disebut pada hadis di atas.
2) Menyempurnakan kekurangan pada puasa
Ramadhan
Puasa dalam bulan Syawal dan Sya’ban
umpama solat sunat rawatib sebelum dan selepas solat fardhu. Ia akan
menyempurnakan kekurangan yang ada pada amalan fardhu tersebut. Sesungguhnya
amalan-amalan fardhu akan diperbaiki atau disempurnakan oleh amalan-amalan
sunat pada hari kiamat kelak sebagaimana yang ada dalam pelbagai hadis-hadis
nabi s.a.w. Kebanyakan manusia mempunyai kekurangan dan kecacatan pada amalan
fardhu mereka yang mana ia memerlukan kepada pembaikan dan penyempurnaan
melalui amalan-amalan (sunat)
3) Petanda puasa Ramadhan diterima Allah
Melaksanakan puasa sunat selepas bulan
Ramadhan merupakan satu petanda bahawa puasa Ramadhan kita diterima Allah.
Sesungguhnya apabila Allah s.w.t menerima amalan seseorang, Dia akan
menjadikannya tetap melakukan kebaikan selepas itu. Sebahagian ulama berkata:
Ganjaran kepada kebaikan adalah kebaikan selepasnya. Sesiapa yang melakukan
kebaikan, lalu mengikuti selepasnya dengan kebaikan yang lain, ia merupakan
petunjuk amalan kebaikan yang pertama diterima Allah. Begitu juga jika
seseorang melakukan kebaikan, kemudian diikuti dengan melakukan kejahatan, ia
merupakan petanda kebaikan yang pertama tadi tertolak dan tidak diterima Allah.
4) Tanda bersyukur kerana berjaya
beribadat di bulan Ramadhan
Puasa Ramadhan akan memastikan pelakunya mendapat
keampunan untuk dosa-dosa yang telah dilakukan. Mereka yang berpuasa mendapat
ganjaran mereka pada hari raya, dan hari tersebut merupakan satu kurniaan
kepada mereka. Oleh itu melaksanakan puasa selepas hari raya merupakan satu
bentuk kesyukuran untuk nikmat tersebut. Sungguh tiada nikmat yang lebih besar
daripada nikmat diampuninya dosa-dosa yang telah dilakukan. Rasulullah s.a.w
sering bangun mendirikan solat di waktu malam sehingga bengkak-bengkak kakinya,
lalu dikatakan kepada baginda s.a.w: Kenapa engkau lakukan semua ini sedangkan
Allah telah mengampuni dosa mu yang lalu dan yang akan datang. Jawab baginda
s.a.w: Adakah salah aku menjadi hamba yang bersyukur?
Sebahagian generasi salaf (tiga generasi awal Islam)
apabila mereka berjaya bangun malam (untuk beribadah), mereka akan bangun pagi
dan berpuasa pada siangnya. Puasa itu dijadikan sebagai tanda kesyukuran di
atas petunjuk yang membolehkan mereka bangun (beribadah) di waktu malam. Pada
suatu hari, Wahab bin al-Warid ditanya tentang pahala untuk amalan seperti
tawaf dan sebagainya. Lalu dia menjawab: Jangan kalian tanya tentang pahalanya.
Sebaliknya tanyalah apa yang patut dilakukan oleh orang yang berjaya melakukan
ibadah tersebut sebagai tanda bersyukur di atas petunjuk dan bantuan (Allah)
untuk melaksanakan (ibadah tersebut). [Ringkasan daripada kata-kata Ibn Rajab
al-Hanbali dalam Lathoif al-Ma’arif m/s 190-191]
Tatacara Melakukan Puasa Enam
Puasa enam di bulan Syawal boleh dilakukan
pada bila-bila masa di bulan Syawal.
Imam an-Nawawi rahimahullah berkata:
Ulama-ulama Syafiiyyah berkata: Disunatkan untuk
berpuasa enam hari di bulan Syawal. Berdasarkan hadis ini (hadis Abu Ayyub
al-Ansari) mereka berkata: Disunatkan melaksanakan puasa tersebut
berturut-turut pada awal Syawal. Seandainya seseorang melakukannya secara
berasingan (tidak berturut-turut) atau melewatkannya ke akhir Syawal, maka ia
tetap dibenarkan.
[al-Majmu’ Syarah al-Muhazzab, http://www.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=14&ID=4035]
Hendaklah mengqadha puasa Ramadhan
terlebih dahulu
Sewajarnya seseorang yang mempunyai hutang puasa
Ramadhan, hendaklah dia menyempurnakan dahulu puasa Ramadhan tersebut. Walaupun
terdapat khilaf ulama’ di dalam hal ini, akan tetapi mendahulukan qadha’ itulah
yang terbaik. Ini berdasarkan hadis di atas yang menunjukkan bahawa puasa
Ramadhan itu perlu disempurnakan dahulu barulah kita mendapat pahala puasa
setahun penuh apabila ditambah dengan puasa enam hari di bulan Syawal.
Sa’id bin al-Musayyib r.h.m pernah ditanya berkaitan
puasa Zulhijjah, beliau menjawab :
Tidak sewajarnya ia dilakukan kecuali selepas dia
sudah mula (mengqadhakan) puasa Ramadhan [Sahih al-Bukhari, Kitab Puasa, Bab
Bilakah Qadha Puasa Ramadhan]
Khusus mengenai puasa sunat Syawal, al-Imam Ibn Rajab
al-Hanbali menyatakan:
Sesiapa yang mempunyai hutang puasa Ramadhan,
hendaklah dia memulakan dengan melakukan qadha puasa tersebut dalam bulan
Syawal. Sesungguhnya ini akan mempercepatkan pembebasan dirinya daripada
kewajipan yang ada, dan ia lebih utama daripada melakukan puasa sunat enam hari
dalam bulan Syawal. Ilmuan Islam berbeza pendapat tentang mereka yang mempunyai
hutang puasa wajib, adakah dibenarkan atau tidak untuk melakukan puasa sunat
sebelum melaksanakan hutang-hutang puasa wajib tersebut.
Untuk pendapat yang menyatakan dibolehkan untuk
melakukan puasa sunat sebelum qadha puasa wajib. Pahala (puasa setahun) untuk
puasa sunam enam hari di bulan Syawal tidak akan diperolehi melainkan untuk
sesiapa yang menyempurnakan dahulu puasa Ramadhannya kemudian diikuti dengan
enam hari di bulan Syawal.
Sesiapa yang memulakan dengan mengqadha puasa Ramadhan
dalam bulan Syawal, kemudian dia mahu meneruskan dengan puasa sunat enam hari
di bulan Syawal selepas menyempurnakan qadha’nya, maka itulah yang bagus. Ini
kerana dengan cara itu dia telah menyempurnakan puasa Ramadhan dan diikuti
dengan enam hari di bulan Syawal. [Ringkasan daripada Lathoif al-Ma’arif m/s
192]
Tidak sempat puasa sunat kerana qadha
puasa?
Seorang Muslimah dari Jordan pernah bertanya kepada
Shaikh Abdul Aziz bin Baz
Saya telah mula melakukan puasa sunat enam hari di
bulan Syawal, akan tetapi aku tidak mampu menyempurnakannya kerana sebab-sebab
dan urusan tertentu hingga menyebabkan masih ada berbaki dua hari lagi. Apa
yang perlu lakukan wahai sheikh? Adakah aku perlu mengqadhanya? Adakah aku
berdosa untul hal tersebut?
Shaikh Bin Baz rahimahullah menjawab
Puasa enam hari di bulan Syawal merupakan ibadah sunat
dan bukannya wajib. Saudari akan mendapat pahala untuk puasa-puasa yang telah
saudari lakukan, dan semoga saudari juga memperolehi pahala yang penuh
seandainya perkara yang menghalang saudari daripada menyempurnakan puasa itu
merupakan satu keuzuran yang diiktiraf syara’. Ini berdasarkan sabda Rasulullah
s.a.w : Seandainya seseorang itu sakit, atau bermusafir, nescaya Allah akan
menulis untuknya (ganjaran) seperti amalan yang dia akan lakukan ketika
bermukim dan sihat [Sahih al-Bukhari : 2791]. Oleh kerana itu, saudari tidak
perlu mengqadha puasa sunat yang telah saudari tinggalkan. [http://www.binbaz.org.sa/mat/613]
Bolehkah digabung antara puasa Qadha dan
Sunat?
Terdapat perbezaan pandangan ilmuan Islam dalam hal
ini, Dr. Zaharuddin bin Abdul Rahman menyatakan: Tidak elok untuk menggabungkan
kedua-duanya bagi mereka yang mampu untuk memisahkannya. Ini kerana
sepengetahuan saya tiada dalil yang spesifik membuktikan Nabi s.a.w pernah
melakukannya atau menganjurkan kepada para sahabat untuk menggabungkannya.
Apabila Nabi, sahabat dan salaf soleh tidak
melakukannya maka pastinya ia bukanlah amalan yang terpilih dan terbaik. Ini
kerana pilihan Nabi s.a.w dan para sahabat selamanya adalah yang terbaik.
Malah terdapat juga hujah-hujah yang menyebabkan
pandangan yang yang mengharuskan penggabungan ‘qadha dan ganti’ itu
dipersoalkan, iaitu :-
1. Jika seseorang mengatakan boleh menggabungkan puasa
qadha (yang wajib) dengan puasa Syawal (yang sunat) maka sudah tentu selepas
ini timbul pula individu yang cuba menggabungkan solat wajib dengan solat
sunat, seperti gabungan solat Isyak dengan terawih, atau Subuh dengan ‘tahiyyatul
masjid’ atau dengan solat sunat fajar, atau solat Jumaat dengan solat sunat
‘tahiyyatul masjid’. Maka ini pasti menyebabkan masalah lain timbul dalam
ibadah wajib termasuk rekaan-rekaan pelik seperti solat fardhu Subuh campur
istikharah dan lain-lain.
2. Menurut Prof. Dr Syeikh Abd Malik as-Sa’dy (bekas
ahli Lajnah Fatwa Iraq) dan Prof Dr Mohd ‘Uqlah el-Ibrahim (Jordan) mereka
berpendapat bahawa amalan wajib tidak boleh digabungkan dengan apa-apa amalan
wajib atau sunat lain. Ini kerana amalan wajib memerlukan tumpuan khusus yang
tidak berbelah bahagi semasa pelaksanaannya dan ia perlu bagi mengangkat
tuntutan kewajipannya. Justeru, tindakan menggabungkan ini pasti mengurangkan
kesempurnaan hamba dalam menunaikan tuntutan wajib mereka. Wallahu a’lam. [http://zaharuddin.net/fiqh-ibadah/182-puasa-ganti-syawal-a-ziarah-raya.html]
Pembaca sekalian, kita sudahi pembacaan hari ini
dengan merenung kata-kata al-Imam Ibn Rajab al-Hanbali di bawah
Untuk setiap nikmat daripada Allah kepada
hambanya, tidak kira sama ada dalam hal keagamaan mahupun duniawi, itu semua
memerlukan syukur ke atas Nya. Kemudian, petunjuk Allah yang menyebabkan kita
bersyukur tadi pula merupakan satu nikmat yang lain daripadanya, ia memerlukan
kepada syukur yang kedua pula. Kemudian untuk petunjuk Allah yang membawa
kepada syukur yang kedua tadi jua merupakan satu nikmat yang lain daripadanya,
ia turut memerlukan kepada syukur yang lain lagi. Begitulah selamanya [Lathoif
al-Ma’arif. m/s 191]
semoga bermanfaat ya semua....
Tq hudq. Sudqh terang layi bersukuh
ReplyDeleteHEHEHE...
ReplyDelete